oscar tackar för sig

För knappt två veckor sedan skrev Oscar Tegedal på för Hardeberga BK. Idag kan vi presentera en intervju med honom. Han talar ut om flytten från Sandbyvallen till Knutsvallen. Oscar har varit viktig för SSIF, både på plan och i omklädningsrummet. Nu lämnar han oss, kanske för alltid eller för att återvända igen. Oscar kommer dyka upp på Sandbyvallen och i bloggen under 2010. 


 Hur känns det att lämna SSIF efter så många år i klubben?
- SSIF har varit en viktig del av mitt liv under väldigt lång tid. Därför känns det ganska märkligt när jag tänker på att jag inte kommer spela i klubben nästa år, och vem vet kanske aldrig mer i framtiden. Men när nästa säsong drar igång kan jag nog ge ett bättre svar på hur det verkligen känns. Men jag kan väl säga att samtidigt som jag redan saknar en hel del saker i SSIF så ser jag väldigt mycket fram emot att lira i en ny miljö och se hur jag klarar av det, både socialt och fotbollsmässigt.

Vad var den avgörande faktorn i ditt beslut att gå över till Hardeberga?
- Jag började träna med HBK efter säsongen mest för att känna mig för lite. Fredrik Jernberg lirar ju där som jag varit bra polare med länge, även andra polare som Tobbe Nilsson, Kent och Henrik Forsbrant. Sen lite annat folk från HS 98-tiden. Det kändes väldigt lockande att åter få lira med ”min” generation så att säga och skulle det bli av så var det nu eller aldrig kändes det som, innan vi blir för gamla. Så det var väl det som till sist avgjorde saken, men det var inget lätt beslut vill jag lova.

Vilket är ditt bästa minne från tiden i SSIF?
Massor med bra minnen, svårt att rangordna. Får bli en liten lista av de bästa.

Som senior:
 - A-lagsdebuten mot Mabi. 19-20 år gammal gör jag en grym match mot det årets seriesuveräner i fyran.

- Det ökända träningslägret i Trappenkampf där det mesta hände. Avrakade ögonbryn, bortjagad domare och legendariska fyllor för att nämna något.

- När Ingemar hämtade fyra väldigt bakfulla hjältar ( Jag, järnet, kent, forsbrant) uppe i Torekov en väldigt tidig söndagsmorgon för en b-lagsmatch i Bunkeflo. Ingemar är en legend.

- Trots att jag själv precis gjort comeback och därför inte speciellt delaktig måste jag ändå nämna när vi klarade kvalet för två år sedan. Otrolig glädje och att se brorsan avgöra gjorde inte saken sämre.

- När vi klarade det ångestfyllda kvalet mot Axelvold 2008. Mer lättnad än glädje men att sätta spiken i kistan med mitt straffmål var grymt härligt.


I pojklag:

- Har vunnit Sandbycupen 4 gånger, vilket kändes som det största som kunde hända när man var liden påg. Första vinsten är nog ändå bäst tror jag. Jag var målvakt ?! i P9, (det var sarg och som målvakt fick man inte ta med händer, men ändå) och vi vann mot Malmö FF i finalen med 2-1. Hallen fullkomligt kokade och vi sprang en jävla massa ärevarv minns jag. Finalvinsten mot LBK i P16 var även den förbannat skön. Vi hade ett fantastiskt bra lag, LBK var fantastiskt dryga och äckliga men vi var helt fantastiska och vann med 5 eller 6-1 tror jag och själv hängde jag två baljor.

 -       Avgjorde ett derby mot HBK med det sjukaste mål jag någonsin gjort. Var 10 eller 11 tror jag. Det står 2-2 med typ 5 minuter kvar. Vi får hörna och jag står helt obevakad som sista man vid mittcirkeln. Kallar till mig bollen och får en riktig drömträff som borrar in sig i krysset. It was fuckin´mental!

-  Gothia Cup med P16. Vi kom ganska långt, spelade bra fotboll mot amerikanska, grekiska, holländska lag innan Hong Kongs stadslag blev för tuffa. Alla som varit på Gothia vet ju hur grymt allt är runt omkring. Lite kuriosa är att Kim Andersson, ni vet kaptenen i handbollslandslaget, spelade i SSIF då.

Vad kommer du sakna mest i SSIF?
- Ja det är ju helt klart stämningen i laget som bara blivit bättre och bättre tycker jag. Många sköna profiler i gänget som jag hoppas hålla kontakten med. Sen är ju Vallen en grymt härlig plats att lira fotboll på. Kommer att sakna Nicos sms såklart, nu kommer jag bara få hälften så många ;)
 
Hur tror du det kommer att gå för SSIF 2010?
- Det kan nog gå riktigt bra tror och hoppas jag. Fredrik är nog precis den tränartyp som laget behöver och jag tror många spelare kommer utvecklas mycket. Vet inte hur truppen kommer se ut men med nuvarande trupp och avslutningen på förra säsongen i bakgrunden tror jag det minst kommer räcka till en kvalplats. Jag kommer i alla fall se så många himmamatcher jag kan, vilket jag ser fram emot.
 
Vilken är din personliga målsättning i Hardeberga 2010?
- Jag vill spela så mycket som möjligt och på så sätt hjälpa laget till att vinna matcher och nå en framgångsrik säsong. Sen vill man ju alltid utvecklas, vilket är fullt möjligt även efter 25 fyllda har jag märkt ;). Slutligen givetvis ha roligt, vilket det ändå handlar om at the end of the day.
 
Hur tror du det kommer gå för Hardeberga 2010?
- Vad jag hittills kunnat se är att jag tycker truppen har rikligt med både bredd och spets och laget har alla förutsättningar att åter bli ett topplag i serien. Det tror jag absolut men sen får vi se hur högt i tabellen det landar på, vilket är omöjligt att säga så här års. Men det ser bra ut, många skickliga spelare som sagt. På festplanen kommer laget som vanligt att göra riktigt bra ifrån sig, efter vad jag sett och hört från tidigare säsonger;)



Oscar tar farväl av Knake


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0