Snart fotbollsgala

Om en timme börjar fotbollsgalan, många från byn är på plats i Malmö Arena för att se galan live. För mig blir det gala i tv-soffan. Det är stor ångest att missa Ullared och Grannfejden, men idag får fotbollen gå före. Fotbollsgalorna genom åren brukar vara sådär, men årets fotbollsgala ser jag framemot. Jag hittade kvällens galaprogram, minut för minut på sportbladet.se. Jag gör en analys av alla kategorier, vem bör få pris ikväll?

20:08 delas priset till årets forward ut. Det blir så klart Zlatan, finns ju ingen annan. Jag tror att damspelare också ska få pris. Då bör Kosovare Aslani få det.

20:28 är det årets allsvenska spelare. Tobias Hysén får det priset, han har varit grym i ett skadedrabbat och ungt IFK. Caroline Seger får det om damerna har samma pris.

20:42 är det dags för årets målvakt och årets back. Jag har för mig att utländska spelare kan få priset. Årets målvakt blir IFK´s Kim Christensen, årets back står mellan Mellberg och Majstorovic. Ge priset till "Majsan". På damsidan har jag ingen aning faktiskt, jag chansar på att Charlotte Rohlin (vem?) och Sofia Lundgren (målvakt var?) tar hem dampriserna.

21:00 ska ett hederspris delas ut. Spontant känner jag Klas Ingesson, men Lagerbäck får nog det. Han har gjort mycket för det svenska landslaget, vi har varit bortskämda med att tagit oss till många mästerskap i rad.

21:10 ska Anders Svensson få priset som årets mittfältare. Det bör väl bli honom? Kim och två st Elm ska inte räcka till mot Svensson. För töserna står det ju mellan Seger och Sjögran, ge Therese Sjögran det.

21:20 delas diamantbollen ut. Då sitter jag nervös och väntar på vem som ska få guldbollen. Trots att jag inte bryr mig så tror jag att även detta pris står mellan Seger och Sjögran. Jag har för dålig koll för att jämföra dem, så jag chansar på Seger här.

21:35 ska vi få se årets mål. Jag har inte sett alla, men Elms i krysset i sista matchen innan proffsflytten var coolt. Det tror jag på. I damallsvenskan har jag inte sett något mål, men nått bör ha gjorts. Spelar Hanna Ljungberg fortfarande tror jag att ett av hennes 400 i år var jävligt snyggt. Hanna får priset.

21:49 får Zlatan guldbollen. Henke har gjort sitt sista år, Berg har gjort sitt bästa år, Majstorovic har utvecklats mest i år, Alkmaar Elm har gjort sitt coolaste år. Men Zlatan har gjort ett vanligt år, och ett vanligt Zlatan-år räcker för att vinna guldbollen.......överlägset.

Nu är det drygt en halvtimme kvar till fotbollsgalan börjar. Efter att ha skrivit min gala-analys är jag jävligt spänd på att se galan. Om cirka tre timmar tror jag att jag sammanfattar fotbollsgalan 2009 så här:
"Zlatan blev kvällens kung och Caroline Seger kvällens drottning. Äntligen kom fotbollsgalan till Malmö och det blev succé. Hemmasonen Johan Glans är sveriges roligaste, det visade han ikväll. Henke och Lagerbäck hyllades enormt, samtidigt som alla är glada att Hamrén anlänt. Zlatan fick kvällens fetaste applåd, men visst ställde sig alla upp för Klas Ingesson, kvällens varmaste och näst största applåd fick "Klabbe". Sportbladet.se tror att Adam Alsing kommer leda galan i rullstol, han kommer nog ändå vara klasser bättre än Jessica Almenäs som ändå är ganska bra. Fotbollsgalan har som vana att vara sådär, småtrevlig, långtråkig. Betyget brukar bli nånstans mellan G+ och VG-, i år blev det VG+"
Så tror och hoppas jag att få summera galan om några timmar. 


Zlatan får nya priser ikväll


Glad Seger får diamantbollen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0