mackan gör svensktest

På grektestet fick mackan 4 rätt. Frågan är om han har bättre koll på Sverige. Det ska vi testa nu. Frågorna blir liknande de han fick om Grekland fast nu handlar det om Sverige. Du kommer märka att han har pluggat till detta testet, noga tänkt igenom vilka frågor som kan dyka upp. Hur svensk är greken är frågan vi alla ställer oss?

1. Vad heter sveriges kung?
- Jag visste att den skulle komma, han heter Carl XVI Gustaf. 
RÄTT
 
2. Hur många bor i Sverige?
- 9 mille, enkelt
RÄTT (9,3)
 
3. Vad heter sveriges valuta?
- Svenska Kronor, SEK
RÄTT
 
4. Vilken dag är sveriges nationaldag?
- min födelsedag, annars hade jag inte kunnat det. 6 juni
RÄTT
 
5. Vad heter sveriges största sjö?
- Vänern, den tänkte jag också skulle komma, vättern är väl lite mindre
RÄTT
 
6. Vilka är de tre mest kända ingridienserna i en "redig spiddekaga"?
- för helvete, spiddekaga? har sett ett program om hur man gör det....mjöl..........ägg.........vatten
FEL (ägg, potatismjöl, socker)


Spiddekaga

 
7. Vad heter sveriges två förbundskaptener i handboll?
- Staffan Olsson.....och.....han den tönten med glasögon också, jag vet inte vad han heter. Fan det är ju han backen Ola, stor som fan e han. Han har inte glasögon
RÄTT (nja, Lindgren heter han, det tycker jag man ska kunna. Han får poänget ändå)
 
8. Vem har gjort flest landskamper för det svenska herrlandslaget i fotboll?
- Fan, det är ju antingen Ravelli eller Henke typ. Det är säkert nån jävla Andersson. Jag säger Henke.
FEL (Ravelli)
 
9. Vad heter sveriges högsta berg?
- Kebnekaise, i Kiruna. Den har jag också tänkt på innan. Jag tror det är det, hoppas det. 2000 nått högt
RÄTT (2104 m över havet)
 
10. Med vilken låt vann Charlotte Nilsson (Perelli) Eurovision song contest 1999?
- ehhhhhhhh, fan. Jag vet fan inte. Fly on the wings of love kanske
helt jävla FEL (tusen och en natt/take me to your heaven)


Mackan blandade ihop Perelli med Olsen Brothers, lätt hänt ...........

7 av 10 rätt, det är helt ok. Jag tycker man kan kräva lite mer. Mackan är ju mer svensk än grek, det har testen bevisat. Men för att veta hur svensk han är ska han få göra ett Astrid Lindgren-test. Minst 8 av 10 på det ska varje svensk ha. Upp till bevis för mackan då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0