hur grekisk är greken?

Jag har blivit historisk. I förrgår blev jag vän med HBK´s Jan-Åke "kocke" Fischer på facebook. Men det är så klart inte det jag tänker på. Igår fick jag en vänförfrågan av Michael Paradis. Jag accepterade snabbt, när jag gick in på Mickes facebooksida såg jag att jag var hans första vän. Det är oerhört stort och hedrande för mig.

Dagens mackan: Igår vikarierade han som fransklärare hos niorna på Killebäck. Vem anställer vikarierna undrar jag. Som grädden på moset körde han muntligt läxförhör med dem, sen att han inte förstod deras svar gör kanske inte så mycket.

Tio frågor om Grekland till Mackan. Som halvgrek bör han ha full koll på landet. Idag testar vi hans greklandskunskaper.



1. Är grekland en republik eller monarki?
- Grekland är en monarki, man ska (iaf enligt mig) inte ha någon president o då måste d vara en monarki.
Fel. Republik, de har president mackan och han heter Károlos Papoúlias

2. Hur många miljoner bor i grekland?
-Tror fan jag e ganska nära där när jag gissar på 15 mille, kanske någon mille till men säger 15....ska vara något sånt.
Fel. Drygt 11 miljoner

3. Vad heter Greklands valuta?
- Man har Euro där, precis som i typ hela Europa ;)
Rätt

4. Vilken dag är Greklands nationaldag?
- Haha, har ingen jävla aning.....kanske någon gång i Maj eller Juli, kanske i Aug....men säger fan 14 Juli!
Fel. 25 mars

5. Vad heter greklands största sjö?
- Har bara badat i Hav när jag varit i Grekland....
Fel. Trichonida

6. Vad består tzatziki av?
- Haha, den ska jag kunna, har aldrig gjort d, kommer missa här men Gurka, Yoghurt, en del salt och sen har jag ingen aning...någon krydda till!?
Rätt. Jag vet att mackan menade vitlök när han svarade någon krydda till.

7. Vad heter Greklands förbundskapten i fotboll?
- Den e given! Det ska fortfarande vara Otto Rehagel (Kung OTTO!) Eftersom min farsa ständigt nämnde "kung Otto" efter att Grekland vann EM2004....Bruka uttala sig: "Att d e behövs fan o mej en ickegrek för att få ordning på grekerna"....något i den stilen fast grövre:)...Tydligen håller alla andra greker med honom eftersom han e kvar! + Att när jag spela i Korpen med min brossa kalla vi vår Coach för "Kung Otto" eftersom vi vann hela tiden!!
Rätt

8. Vem har gjort flest landskamper för det grekiska fotbollslandslaget?
- Vet faktiskt inte men d måste vara den trogne målvakten Nikopolidis.....han har alltid stått i mål så länge som jag sett Grekland och Panatinikos på tv hemma hos min farsa. Och eftersom d va för typ 10 år sen o han redan då va gråhårig så måste d vara han....
Fel. Theodoros Zagorakis

9. Vad heter Greklands högsta berg?
- Va e d här för geografiska frågor!? ja, där har jag verkligen ingen aning.....
Fel. Olympos

10. Vad heter sångerskan som van Eurovision song contest för Grekland 2005?
- Jaja, för fan! Den e enkel! Helena Paparizzu....lyssnar ibland på youtube + att farsan som lirar Buzzuki (vet e fan hur d stavas) har lirat med "Antiqiue" någon gång där hon va med...tycker hon e gjuten, snygg o bra:)
Rätt.

Mackans favoritgrek Helena Paparizou

Mackan lyckades fixa 4 rätt. Han är trovärdig som halvgrek och förtjänar sitt smeknamn "greken". Det ska bli intressant att se om han fixar fler rätt på Sverigetestet som kommer så småningom.



Lika som bär

Hockeytränaren         Fotbollstränaren
Challe berglund          Johnny Lindkvist


"Detta var allt för idag
imorron kommer mer om detta underbara lag"

älska ssif

Haj po di


Kommentarer
Postat av: Jensen

HAHAHAHAHAHA! Sjukt bra inlägg. Denna blogg måste finnas förevigt! Klockren med Johnny! När dyker Mats upp i bloggen?

2009-10-16 @ 16:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0