gästkrönikan

Det ser ut att vara härligt väder idag, våren har kommit på riktigt denna helgen. Men till Klostergården idag hade Hardeberga tagit med sig Knutsvallen-väder. Svinkallt och storm. Hardeberga spelade premiär borta mot Hallands Nation idag. Två spelande lag, bra domare och jävligt blåsigt. Kort sammanfattning av matchen är att Hallands var bollskickligare och spelade bättre fotboll, men i andra halvleken orkade inte hallands stå upp i motvinden och Hardebergas bättre fysik och taktik gjorde att de kunde vinna med 3-0. Bäst i Hadeberga var trion Henrik (tror jag han heter), Oliver och Petter. Så klart var Weste kung också.

Proffskollen: Oscar Tegedal spelade sista kvarten, bra positionsspel och passningsspel. Bra jobb på innermittfältet.

Nu blir det en liten krönika och mycket bilder på vår gamle hjälte, Mats Sjöstrand. Jag bad honom skriva en gästkrönika om skillnaden mellan div6-fotbollen på Österlen och i Lundaområdet. Mats har spelat många år i Rörum och några år i SSIF. Välkommen in i bloggen Mats!

Jag blev ombed att vara med som gästkrönikör på ssif bloggen och skriva om skillnader och likheter mellan fotboll på Österlen och i mellan Skåne .

Så jag tog mig en rejäl funderare på detta (efter ca 2 sekunders övervägande) kom jag fram till att rent fotbollsmässigt är allt bättre i mellan Skåne; tempo, teknik, passning spel och så vidare. Detta är min personliga uppfattning i alla fall.

 

En stor skillnad är att det aldrig är tal om att spela på grus när väl serien är i gång nere på Österlen. Som det kan bli ibland i mellan Skåne när man möter Malmö lag. Men å andra sidan finns inga konstgräsplaner på Österlen (inte i skrivandets stund i alla fall) .

 

I övrigt är det inte någon större skillnad. Nu har jag haft tur och spelat i två bra klubbar Rörums sk på Österlen och SSIF i mellan Skåne. Det är mycket som är lika mellan Österlen och mellan Skåne, några heta lag i serien, något stryk lag, något riktigt bra lag ett och annat derby, bra fotbollsplaner, ok fotbollsplaner och dåliga fotbollsplaner, även omklädningsrummen skiftar från bra till mindre bra. Även om ni i mellan Skåne inte tycker det så är era domare snäppet bättre än deras kollegor på Österlen.

 

Om man tar och summerar plus och minus, ja då är det fördel mellan Skåne tycker jag….

 

 

Ska bli roligt att följa er under säsongen. Och vad jag har hört och läst så ser det bra ut inför serien. Hoppas att 2010 blir ett bra år för SSIF..

 

 

Jag tycker det är dags för en liten tävling:

 

Vem i herrlaget gör första målet för A-laget på hemmaplan i seriesammanhang?

 

Priset till vinnaren blir en korv i kiosken. Alla som lyckas tippa rätt får pris.

 

Lycka till nu pågar!

 

Vi ses/ Mats













Kommentarer
Postat av: Jeppe

Jag röstar på mig!

2010-04-11 @ 22:25:30
Postat av: Andreas Lindh

calle öster

2010-04-11 @ 23:58:36
Postat av: Danne G

Månsson

2010-04-12 @ 23:59:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0