Sandbys stoltheter

Idag startas ännu en ny serie i bloggen. Det är dags för Sandbys stoltheter. Först ut är en trogen SSIF:are som har gjort två raka finnkamper, och är stabil i Sverigetoppen på 400 m. Här kommer en stor intervju med 20-årige Josefin Magnusson. Hon har gått från SSIF, till MAI, till landslaget. Det är glasklart att Josefin tillhör Sandbys stoltheter.


Namn: Josefin Magnusson
Ålder: 20
Gren: 400m
Personligt rekord: 54,22 s
Favorit-friidrottare: Usain Bolt
Favoritmat före tävling: Pastasallad
Favoritfriidrottsarena: Ullevi 


 


1.  Hur länge har du bott i Sandby?
 Hela livet! Planerar dock att flytta härifrån så fort jag hittat nått jag vill ha i Malmö.

2. vad är det bästa med att ha växt upp i Sandby?
Som liten var det nog att kunna springa omkring överallt utan att mamma o pappa behövde vara rädda, sprang mycket redan då. Sen får man ju inte glömma alla vänner härifrån!

3. Vad i Sandby är du mest stolt över?
- Jag vet faktist inte... Ica?
 
4. Vad skäms du över med Sandby?
- Alla mopperaggare.
 
5. Du är aktiv i SSIF på friidrottssidan, hur många år har du varit med i SSIF?
 Jag var aktiv mellan jag var 12-17 år. Sen har jag varit tränare sedan jag var 15 år och framåt.

6. Nu är du tränare i SSIF, vad är det som driver dig att medverka i föreningen?
 Tycker det är jätteroligt att hälpa till så att friidrotten i Sandby kan fungera. Tycker att det är väldigt bra att vi har friidrott även om det är en liten klubb. Försöker vara en bra förebild för barnen i föreningen, alltid roligt när de kommer o berättar hur det har gått på tävlingar även om jag inte är tränare för dem längre.

7. vad har SSIF betytt för din friidrottskarriär?
 Jag sökte mig först till Lund men de hade inte plats så Sandby gjorde så att jag kunde börja när jag ville och sen kunde jag ju bara cykla ner till träningen. Det var skönt. Olle Andersson som planerade träningen för mig hjälpte mig väldigt mycket. Tycker fortfarande SSIF stöttar mig trots att jag inte tävlar för dem längre. Alltid roligt när man hör att det har varit någon liten notis på hemsidan!

8. Nu tävlar du för MAI och är med i landslaget, berätta hur långt du har gått i din karriär. Vad har du varit med om i din karriär?
 Jag har tagit två SM-guld inomhus men väntar fortfarande på mitt första ute, har ett silver där som bäst. Utöver det har jag varit med i Finnkampen två gånger som senior och två gånger som ungdom. Sen har det blivit två mästerskap som junior, JVM och JEM. På JVM gick det bäst då jag tog mig till semifinal.

9 Vilket är ditt största friidrottsminne hittills i karriären?
 Mitt första SM-guld inomhus när jag var 18 år. Det var väldigt otippat och finalen var väldigt jämn, jag vann med endast 6 hundradelar. Jag hoppade och grät av lycka hehe.

10. Vad har du för friidrottsdröm?
 Kortsiktigt att vara med på EM i sommar. Helst både i stafett och individuellt. (Om jag lyckas måste alla från Sandby sitta o titta framför tvn!) Långsiktigt har jag många drömmar! OS hade varit coolt :D

11. Hur stort var det att deltaga i Finnkampen?
 Det är en väldigt rolig tävling eftersom det är en av få lagtävlingar som friidrottare alltid kul att kämpa som ett lag. Men hur stort är det, första gången tyckte jag det var jättestort nu tycker jag det ska bli en årlig tradition att vara med ;)

12. Hur stort är det att vinna Finnkampen?
Individuellt har jag inte vunnit än så det får bli till sommaren. Men i stafett och som landslag är det sjukt roligt! Stämningen gör allt. Alltid lika roligt att slå Finland.

13. Berätta om dina sm-medaljer?
 På junior och ungdomssidan har det blivit en del, har faktist inte koll på hur många det är. Vet bara att jag har alldels för många silver. Som Senior har jag två guld och ett silver inomhus och utomhus är det tyvärr bara ett silver än så länge, mer kommer! Sen är det en hög i stafett också...

14. Hur ser en normal träningsvecka ut för dig?
 Måndag: pass 1, bålstyrka och hopp-/explosivstyrka. pass 2, smidighet och sen intervaller.
Tisdag: ett par km jogg och sen massa styrketräning
Onsdag: bålstyrka och sprint/snabbhet.
Torsdag: lite jogg igen och sen styrka. Inte lite mycket som på tisdagarna.
Fredag: Veckans jobbigaste pass men massa intervaller. MJÖLKSYRA!
Lördag: VILA. En helig dag...
Söndag: Sprint/snabbhet och sen lite styrka.

15. Hur tror du din framtid i SSIF ser ut?
 Kommer att fortsätta som tränare ett tag till. Får se hur länge jag stannar om jag flyttar från byn. Men på något sätt kommer jag nog hjälpa till framöver.

16. Vad önskar du dig mest av allt just nu?
 Just precis nu är jag sugen på en glass, men annars önskar jag att jag lyckas kvala till EM i Bacelona i sommar :)


 
 
 
6 snabba
SSIF el MAI: MAI
Sandbyvallen el Malmö Stadion: Malmö Stadion
Anderssons Ica el konsum: Ica
Gröna kisoken el sandby pizzeria: Pizzerian kanske, mins inte när jag var på någon av dem senast.
166an el 155an: 166an
Sandbybadet el tvedöra: Tvedöra. Fast jag har inte varit där sedan jag var 16år.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0