Oscar Tegedal

I söndags gjorde han sin första match på Sandbyvallen i röd tröja. Oscar har säkert flera hundra matcher på Vallen, men alltid i blå och fin tröja. Nu spelar han istället i byns högst rankade lag. Idag bjuder vi alla läsare på en stor intervju med Oscar. Vi tackar ödmjukast för att hans långa och intressanta svar gav intervjun en ny nivå.



Namn: Oscar Tegedal
Smeknamn: Tege, Ogge, Orre, Oz, Tegedal, T-Dog, Oscar oreda
Ålder:  Still 20-something
Bor: Öfvre Sannabyn – Lite finare, lite bättre
Sysslar med: Studerande i första hand, frilansande halvslacker i andra, tyvärr inte professionell dansare än, drömmer om egen bingohall och husbil
Spelade i SSIF mellan åren:  Första sejour : 87 (tror jag) – 04 (tror jag), Andra sejour 07-09
Position: Mestadels någonstans i backlinjen, emellanåt innermitt, ett och annat gästspel på topp som väldigt ung, var målvakt i Sandbycupen i P9 vilket är helsjukt med tanke på att jag är halvt bollrädd…förvisso fick man inte ta bollen med händerna (filtboll btw och sarg, riktigt old school).

Men vi vann finalen mot MFF så jag måste gjort nåt rätt. Jag har även lirat ytter vid några tillfällen så jag har lirat överallt på planen, det kanske man kan få med i sitt CV?


 
Vilken är din största framgång i Sandbytröjan? 

- Svårt att säga…men det kändes som en stor ära att få vara lagkapten i fjol.


 
Har du nått personligt rekord/merit i Sandbytröjan?

- Sista året i HS (juniorer) fick jag gult kort i varje match, kryddat med några utvisningar så oerhört korkade att de måste platsa i SSIF:s Hall of Fame för ” di tröstlösa” . Jag har gjort 8 mål i en pojkmatch.  Ingemar hämtade mig i Torekov en gång. Avgjorde ett derby mot HBK med ett skott i krysset från halva plan. Kent rakade mina ögonbryn på ett visst läger i Tyskland.


Vilket är ditt bästa SSIF-minne?

-       A lagsdebut mot Mabi

-      Träningslägret i trappenkampf

-      De lyckade kvalen

-      Alla turneringssegrar i unga år

-      Gothia

-      Allt garvande i the locker room

-      När en unge trodde att jag lirade i MFF när di blåe tränade på Vallen. ” Var spelar du?” ” Jag är MFFs nya anfallare, jag kostade 12 millar och jag kommer ösa in mål” , ungen: ” Coolt, då tar jag din autograf”.


Blir det comeback i SSIF?

- Det kommer jag aldrig att utesluta. Om och när har jag ingen aning om;)


Följer du hur det går för SSIF?

- Ja absolut. Blivit några matcher på Vallen, men mest via bloggen eller när man träffar på någon i laget. Utifrån vad jag hört och sett verkar det lovande, framför allt offensivt ser det ut att ha hänt en hel del. SSIF:s ökända måltorka från åren 08-09 är definitivt bortblåst. Ser fram emot en sådär skönt höstruskig kvalmatch på Vallen med en öl i ena handen och en toppad Lindh i den andra, om nu inte Dösjöbro passeras.

Hur ser ditt SSIF-dream team ut, från de åren du lirade?
- Tar mig friheten att ta ut två lag. Ett från mellan åren 87-04 och det andra laget med spelare från 07-09. Hade blivit en härlig match, garanterat fullsatt. Domare är givetvis Torpet.

Lag 87-04

Målvakt: Niclas Carlnén
Backlinje från vänster:  Mansfield, M.Henriksson, Jensa Carlsson, Hamid
Mittfält från vänster:  M. Mårtensson, Tengberg, B.Seger, Johannes Mårtensson
Anfallare: Forsbrant, Kiuru
Bänken: Jernberg, Linkan, Bure, Kent, Bigge, D.Mårtensson (skönaste bänken ever)

 

Lag 07-09

                         Jensa

                 Nico Orre Jojje

                        Joel

     Conne  Mange S Månsson M.Tegedal

                   Calle   Jeppe
Bänken: Robin A, Tom, Adrian, Mackan, Sjövall,

 

Kommentar: Spelskickligt gäng med grymt mittfält.  Kampen Joel vs. Tengberg, ja där hade det smällt duktigt. Jojje får ta hand om Forsbrant.
 
Hur är läget i Hardeberga BK efter vårsäsongen?
- Det är positivt, bra stämning och toppstrid. Hösten blir jäkligt intressant.
 
Är ni nöjda med placeringen?
- Ja den tror jag de flesta är relativt nöjda med. Vi ligger i ett bra slagläge.
 
Är ni nöjda med ert spel?
- Inledningen av serien var strålande. Där gjorde vi några riktigt grymma matcher, mycket tack vare en otrolig inställning. I slutet tappade vi lite med rätt många oavgjorda matcher som följd. Men går vi bara in med samma inställning som i början av serien, vilket kommer krävas, och blir lite mer effektiva framför mål kommer hösten bli väldigt rolig.
 
Vad är nyckeln till framgång i ert spel?
- När vi vinner kampen på mitten, får igång vårt snabba kortpassningsspel och kan hota med snabba omställningar. Då är vi riktigt bra och väldigt svåra att möta. Sen är vi för det mesta väldigt stabila bakåt.
 
Vilken är din roll i laget?
- Mittback, ytterback eller balansspelare på mitten.
 
Är du nöjd med ditt första halvår i hardeberga?
- Nja, har väl inte kommit upp i min högsta nivå direkt. Men nu efter uppehållet känns det betydligt bättre.
 
Hur tror du att du sammanfattar Hardebergas säsong, samt din säsong när året är slut?

För egen del: Att jag gett 100% och konsekvent lirat på eller i närheten av min högsta nivå. För lagets del: Att vi minst fixat en kvalplats.


Kommentarer
Postat av: Jeppe

inga höjdpunkter med the lumberjack's? det med grabben som trodde du lirade i mff är en klassiker! haha.

2010-08-10 @ 11:17:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0