gästkrönika

Vi fortsätter med en gästkrönika. Vi får återställa ordningen och köra blåvitt i bloggen. Efter Hardebergas starke man igår, kliver Sandbys mäktigaste in i bloggen idag. 



För några dagar sedan fick jag frågan av Niclas om jag ville skriva en gästkrönika på bloggen. Först var jag lite tveksam eftersom jag tycker Niclas gör det förbannat bra med ett varierat innehåll och intressanta artiklar. När jag sedan såg att den första gästkrönikan kom från en spelare i grannklubben ( hur jag än söker hittar jag inte tangenterna för att skriva namnet på klubben), då bestämde jag mig snabbt. Man kan ju faktiskt skriva om vad som helst……


Fördelen med en krönika är att man inte behöver bygga allt på fakta. Det är ok att utmana lite.


Hoppas det kan reta en del att skriva om Arsenal, SSIF, MFF, grannklubben m.m. Vi får se om något väcker uppmärksamhet. Det finns en risk att jag ger vår grannklubb lite tändmedel, att någon Arsenalfan inte tål sanningen men den smällen får vi ta.


Niclas skrev om några personligheter som skulle få frågan om att vara gästkrönikörer. Efter denna krönika tror jag att han placerar mig i den sämre grupperingen.


Vi börjar lite lugnt med att kommentera SSIF 2010. Det skall bli mycket intressant att se utvecklingen för våra herrseniorer. Efter förra årets nedflyttning har vi nu chansen att börja om, hitta rätt i spel, utvecklas både individuellt och som lag. Naturligtvis ser nog många SSIF som en av favoriterna i serien och det är en nyttig erfarenhet för alla. Jag tror dock att det är många lag som vill uppåt i seriesystemet redan i år. Det är en bra div 6 serie som kommer att bjuda på många bra matcher. Var lagets egna målsättningar finns vet jag inte men för vår långsiktiga utveckling är det viktigaste att vi spelar den fotboll vi vill i föreningen. Då kommer resultaten. Jag tror att Fredrik o Micke kommer att på sitt lugna metodiska sätt nå fram till ett spel som alla trivs med. En annan sak som talar för detta är första träningsmatchen. 0-5 mot LFF. Lars-Tommy inledde med 0-4 mot Spanien och det vi hur det utvecklades.


Gert-Inge jämför Lars-Tommy med Fredrik-Micke

SSIFs damer kommer att skörda framgångar, är jag övertygad om. Ny serie med lite mindre resor, stabil trupp, några nyförvärv, unga spelare underifrån. Då kan inte ens Roger W o Nicklas W stå ivägen för framgång. (Detta får jag äta upp vid pokerbordet, men det är bra att de tappar fokus på korten)


U-laget o J-laget ska bli riktigt kul att följa. Johnny, Andy o Lasse sitter på SSIFs kommande stjärnor. De ska förberedas på seniorspel på högre nivå än dagens och med rätt träning o matchning ska det bli intressant att se spelarnas utveckling i år.


SSIF är fullt av Arsenalfans. Hur har detta gått till?


Landskrona BOIS + Gert-Inge =Sant




Som en trogen Liverpoolsupporter har jag svårt att förstå att dagens ungdom är så vilseledd att man hamnat i någon Londonsörja. I år ser det ut som att Liverpool släppt lite väl många poäng men det gör bara ligasegern mera heroisk när säsongen är slut.


Fabregas har också blivit någon typ av ikon för den vilseledda ungdomen. Jag håller dock med  om att det är en duktig fotbollspelare som kan gå långt. Likheterna med Maradona är faktiskt slående: bra fotbollsspelare, konstiga klubbval, inte förstått att man inte får ta med händerna i fotboll. Snart kommer han att börja snorta kokain och sedan blir han förbundskapten.


Men samtidigt hoppas jag faktiskt att Arsenal vinner ligan. Alla vet att den avgörande punkten för Arsenals vändning kom i matchen mot Liverpool, närmre bestämt när Fabregas väljer att fuska genom att hindra ett bergsäkert Gerrardmål med handen. Samtidigt kan vi Liverpoolfans stå med gott samvete i vetskapen om att Benayoun valde att inte filma till sig en straff mot Manchester C i ett utsatt läge som ingen domare hade kunnat blunda för.  Vi sover gott om natten!


En annan grupp av vilseledd ungdom är den del herrseniortruppen som har MFF som sitt favoritlag. Klubben firar i dagarna 100 år. 100 år med många framgångar att fira. Klokt att lägga firandet innan säsongen. Vid detta tillfälle av säsongen är MFF alltid svenska mästare.


Jag unnar MFF verkligen framgång men blir mycket överraskad om man hamnar på övre halvan i år. Jag hoppas att det inte blir ännu värre eftersom jag gärna vill se allsvenskt derby 2011 mellan MFF o Landskrona BOIS!


Äntligen har Sverige fått en förbundskapten som kan fotboll. Det som media betecknade som överraskning är för alla insatta en självklarhet. Jonas Olsson gör landslagsdebut. Denna Boisfostrade stjärna följs sannolikt av fler, rasmus Lindgren o bröderna Farnerud nästa.


Gert-Inges favrorit Jonas Olsson, här i West Bromwich-tröjan


Jag hörde att vår grannklubb har förhoppningar om att vinna div 5. Inte sannolikt! Bjärred kommer att köra över allt motstånd i denna serie. Redan förra året var de ett av de bästa lagen och med ytterligare förstärkning, bl a Danne, kan inget stoppa dem i år.


Lite andra saker där förhoppningarna är större än sannolikheten:

-         Vi får se SSIF trycket i våra brevlådor. Ja, jag vet att det inte är sannolikt. Med tanke på allt som hänt i SSIF sedan förra numret, allt som skrivits men inte publicerats, allt som kunde visat alla sandbybor vilken kanonförening det finns i byn skulle nästa nummer kunna ges ut i katalogform.

-         Mackan äter under tre korvar på torsdagsträningarna

-         Jeppe betalar medlemsavgiften i tid.     


Med glimten i ögat


Gert-Inge


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0