rapport från juniorlaget

Andreas Bäckström har spelat många år i SSIF. Sen valde han Lunds BK, Hardeberga Veberöd och en trip till USA. Nu är han tillbaka i SSIF, men bara som tränare. Han har tillfälligt lagt fotbollsskorna på hyllan och satsar stenhårt på tränarrollen. Andreas blev nyligen tränare för SSIF´s herrjuniorer, pågarna födda 91-93. Nu har han också gjort debut i bloggen. Han har svarat på några frågor om spelarna som är föreningens framtid.


Andreas Bäckström


Hur är känslan att ha börjat träna SSIF´s herrjuniorer?
- Känslan är mycket positiv och vi har fått en riktigt bra start gällande träningskvalitén. Tyvärr har vi fått en oturlig start gällande matcherna men vi ser positivt på de spelet vi visar upp och inte resultetet så tidigt in på säsongen samt med en lite ny trupp med två nya tränare. Känslan fråna alla grabbar och glöden de visar upp är inspirerande vilket gör att jag känner att mitt beslut att comitta mig till det här 100% känns rätt trots att det tar väldigt mycket tid. Jag och lasse trivs mycket bra tillsammans och vi har lyckats få till en hög disciplin och kontinuitet mellan tränare och spelare.
 
Du har spelat div 3- och div.4-fotboll de senaste säsongerna, vad gjorde att du valde att satsa som tränare 2010?
- Jag var i USA det senaste halvåret för att studera och spela fotboll men när väl säsongen var slut där borta kände jag att suget började avta. Jag har tränat p.93 innan och tyckte att min tid med dem var väldigt rolig samt att jag trivdes med det gänget och att dem trivdes med mig. Jag har alltid varit intresserad av ledarskap och älskar att vara tränare. Så nu när suget inte var där för att spela själv kände jag att jag vill göra en liten satsning inom tränarkategorin. Detta beslut kom efter många om och men efter att mina nära och kära ville att jag skulle fortsätta satsa själv och våga gå ännu högre upp i systemen, ett alternativ som fortfarande inte känns avlägset för min del.
 
Vilken inriktning har du på juniorernas träning, vad jobbar ni med under försäsongen?
- Vi jobbar stenhårt med grunderna nu i början. Passingsspel med passningskombinationer och att hela tiden vara i rörelse för att öppna upp fria ytor för sig själv och lagkamrater. Men det vi har lagt mest tid på är fokusen gällande snack och kommunikation på/utanför banan under både träning och match. Nu börjar vi även att gå in detaljerat på vårt försvarsspel inkluderat mycket taktiksnack och "rita på tavlan för att sedan gå ut och genomföra det" samtidigt som vi nu den här veckan går in i en 4 veckors "nedträningsperiod" med riktigt tunga träningar. Därefter ligger fokus på att toppa formen, finslipa anfallsspelet och grabbarnas tekniska kunskaper.
 
Vad är din målsättning med juniorerna 2010?
- Målsättningen det här året är att skapa en riktigt stark kärna i J-truppen där alla känner tillhörighet och har möjlighet att bygga upp ett stort självförtroende med hjälp av stöd från både mig och lasse samt sina lagkamrater. Målet är att snitta 20 spelare på varje träning och att disciplinen är hög vid alla tillfällen vi är tillsammans. Jag vill självklart att alla ska utvecklas individuellt så mycket som det är möjligt för det här året. Målet gällande serierna är en top-3-placering i div.2 samt att vi är ett mittenlag i kvalserien så det blir tufft om vi ska ha 2 lag i div. 2. Däremot säger jag inte att jag skulle bli besviken om vi vinner båda serierna men vi kan inte tänka på det nu utan fokuserar helt på hur vi spelar, hur vi kan bli bättre och att inte bli lurade av att sätta upp placeringsmål. Sen har vi Italienresan i sommar som kommer att bli fantastisk.
 
Något speciellt du ser framemot under året?
- I princip allting eftersom jag är ny tränare och varje ny utmaning är något jag ser fram emot. Jag längtar lika mycket som spelarna till seriestarten och då självklart Italien i sommar. Men innan det har vi hela 20 matcher under våren att klara av och det är viktigt att vi fokuserar på det.

Någon speciell spelare du tror kommer göra stora framsteg 2010?
 - Jag tror lika mycket på alla spelare även fast dem har olika egenskaper. Alla kan göra stora framsteg om de lägger ned slitet som behövs. Men jag tror speciellt på en kille som Tommy Magnusson, som aldrig missar en träning och är en riktigt go kille. Han utvecklades enormt under min tid som tränare för 93.orna och fortsätter nu i samma takt. Jag tror även på Felix, som  jag tror kommer att blomma ut ordentligt i år tack vara hans nytändning och vilja att lägga ner tid på att lyckas. Jag kan egentligen radda upp nästan alla 24 spelare i truppen i svaret på den här frågan.
 
Vilken eller vilka spelare i juniortruppen tycker du seniortränarna Fredrik-Micke bör ha ett öga på, varför just den/de spelarna?
 - Där kan jag också radda upp en del spelare men om man ser till den tekniska biten så håller minst 75% högre klass än vad som visas i div. 6 och även högre upp i systemen. Många av grabbarna har grymma tekniska färdigheter redan. Men vi har grabbar som robin, adam, danne, kullberg, sebbe, oskar och någon till som man alltid ska hålla ögonen på. Alla dessa har enorm glöd och vilja att utvecklas, precis som de flesta i j-laget, men dessa besitter också kunskaper som är högt upp i herrseniorers seriesystem.  Saken är den att jag kommer inte att favorisera någon spelare, någonsin. Man måste hela tiden visa respekt och ödmjukhet, samt att ställa upp för sina lagkamrater för att skapa den här kärnan jag beskrev innan. Samt att man kan inte slappa och tro att man är nyckelspelare om man har mig som tränare för då är man rökt direkt. Regelbunden ärlighet och seriositet gäller till 100%.

Tack för intervjun Andy och stort lycka till med juniorlaget!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0