Chefen sommarpratar

Det är sommaruppehåll, cirka halva uppehållet har gått. Vi tar ett paussnack med seniortränaren Fredrik Sundblad. Bloggen är tillbaka på söndag. I helgen får ni njuta av Fredriks ord, humor och taktiska tankar. Trevlig helg alla!



Vad gör du på din semester nu under det månadslånga träningsuppehållet?
- Det blir mycket jobb i trädgården och många öl. Vi ska även en runda till Öland och till Astrid lindgrens värld med dottern. Sedan ska jag ju gifta mig. Var i Tyskland idag och köpte dricka för flera tusen. Det är skitdyrt å gifta sig, ska nog bara göra det en gång.

Hur går dina tankar inför höstsäsongen?
- Jag längtar efter att det ska dra igång. Det ska bli jäkligt spännande och vi ska jaga livet ur Dösjebro. Jag vet också att höstsäsongen är lite speciell med avstängningar och avslutade utbildningar med jobb och flytt som följd. Så det kommer nog ske en hel del förändringar i serien. Det blir viktigt med en bred trupp och det har vi.

Hur sammanfattar du vårsäsongen:
*poängmässigt? Vårt spel och vårt arbete hade förtjänat 2-3 poäng till.
*tabellplaceringsmässigt? Man blir lätt girig, men vårt delmål är nått, med marginal. Så det är jättebra.
*prestationsmässigt? Vår högsta nivå är mycket hög. Dock behöver vi höja lägsta nivån lite och den kommer att höjas allt eftersom vi blir tryggare i vårt grundspel.
 
Det är en härlig stämmning i gruppen där misstag är tillåtna, vilket gör det till ett utmärkt klimat för spelare att utvecklas och prestera i.
 
Vilken match är du mest nöjd med?
-Svårt att säga, jag är nöjd med de flesta...jag blev väldigt glad över att se inställningen mot Pelagonija. Vi hade en seriefinal som väntade och skulle först möta ett av seriens sämsta lag, det är väldigt svårt att hitta rätt inställning till sådana matcher. Men det gjorde verkligen SSIF denna eftermiddag. När det dessutom var det värsta skitväder man sett på länge gör inställning och prestation än mer beundrandsvärd.
 
vilken match är du minst nöjd med?
- Ljungbyhed borta, tror jag. Där var vi väldigt sega och kom aldrig riktigt igång.

Vad i vårt spel är du mest nöjd med?
-Att vi släppt in så få mål trots att vi anfaller med mycket folk. Jag är också väldigt nöjd med att vi lyckats med ett varierat anfallspel där vi likväl kan hota med instick centralt efter ett kontrollerat uppspel, som med snabba omsällningar på våra snabba yttrar. 

Vad i vårt spel är du minst nöjd med?
- Att vi ibland får för stort avstånd mellan lagdelarna. Spelar man, som vi, med tre man på mittfältet blir det jobbigt för dem med för stora ytor att arbeta över.

Är du nöjd med träningarna?
- Ja, mer än nöjd. 

Vad skulle du vilja förbättra på träningarna?
- Färgerna på västarna. Jag skulle även vilja att spelare kommer till träningarna även om de är skadade, det finns ofta övningar att göra även om man är lite skadad. 

Nu över till lite VM-snack, bloggen antar att du sett de flesta matcherna. Vem är VM´s största utropstecken så här långt?
- Bastian Schweinsteiger. En oerhört välutbildad och komplett spelare som tagit stort ansvar både defensivt och offensivt i Ballacks frånvaro. Jag är ganska dåligt uppdaterad på europeisk fotboll, men jag har för mig att Schweinsteiger var en ganska duktig offensiv yttermittfältare för ett tag sedan. Att sedan utvecklas vidare till en spelfördelande hårt arbetande tvåvägsspelare på innermittfältare är stort. 
 
Tyskland har varit framgångsrika så här långt, 4-1 mot England och 4-0 mot Argentina. Kan du förklara deras succé?
- Oj, det var en svår fråga...Nej, det kan jag inte, men jag försöker ändå. Mycket ligger nog trots allt i traditionen. Tyska folket vet att de kan vinna VM och har en positiv tro till sina spelare även om de inte har de största stjärnorna. De tror på sitt landslag och stöttar dem alltid. Därför växer spelarna när de kommer till landslaget. Gämför t.ex. med England som ställer stora krav på sitt landslag att prestera vilket blir negativt för spelarna. Man kan även gämföra med Sverige under VM 2006, då människor och media spydde galla över Daniel Anderssons medverkan istället för att önska honom lycka till. Eller idiotförklarar tränarna för att de inte använder Källström eller för att de är för tråkiga i intervjuer(?).
   Dessutom passar varje tysk spelare perfekt för sin arbetsuppgift och de har ju fått ett jäkla flyt, då är det lättare att prestera.

Varför har de största stjärnorna som t.ex Rooney, Christiano Ronaldo, Ribery och Cannavaro varit så dåliga, medans mindre kända spelare fått sitt stora genombrott?
- Ribery och Ronney spelade för tränare som verkar helt störda. Cannavaro var lat och Ronaldo är överskattad. Mindre kända spelare får alltid genombrott under mästerskap. Det är ganska logiskt eftersom de flesta är mindre kända.

Vilket nytt taktiskt tänk har överraskat dig mest under VM?
- Att de flesta lag använder sig av en ensam central forward och att spelare inte löper in i straffområdet vid offensiva hörnor, utan förflyttar sig bara ett par meter. Jag tror det beror på att de flesta försvarande lag zonar, så de försöker hitta in mellan försvararna eller blocka för varandra.

Har du upptäckt något i VM som du tänker införa i vårt sätt att spela eller träna?
- Många lag arbetar väldigt mycket med platsskiften, något som är intressant och skulle kunna vara en vidareutveckling på vårt sätt att spela. Sedan har vissa lag flyttat upp båda ytterbackar vid anfall, vilket jag gillar och ska fundera över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0