Lill-matte på henkes bänk

Mathias "lill-matte" Andersson lirar i Landskrona BOIS, hur det är har bloggen intervjuat honom om. Nu skriver vi nästa kapitel om matte, han har debuterat på bänken i superettan-matchen mot Norrköping. Det blev aldrig a-lagsdebut, men 90 minuter på Henkes bänk är respekt. Det närmaste jag kommit Henke Larsson är att imitera honom i omklädningsrummet (mycket uppskattat, eller?) Bloggen har intervjuat Matte om hans dag med Henke, uppladdningen inför matchen och hur de firade segern mot serieledarna


Matte i U21-matchen mot Östers IF

Du tränade med a-laget innan du drog till din brors studentfest, hur var den a-lagsträningen?
- Den var riktigt rolig, tyckte det gick ganska bra och verkligen utvecklande. Jag är bara glad att man får chansen.
Några dagar senare blev du kallad till a-lagsmatchen i superettan mot Norrköping (Landskrona vann i lördags med 3-1). Hur blev du kallad till matchen?
- jag blev kallad genom min egna tränare stefan som förmodligen hade pratat med a-lagstränarna. Riktigt roligt detta med och man får ju extra mycket självförtroende genom detta. Laget spelade också riktigt bra och det var en upplevelse att titta från bänken. Även roligt att in och köra lite gris och lax osv i halvtid.

Hur var dina känslor efter att du blev kallad?
- självklart glad och förväntansfull, det var en ny upplevelse och man var klart lite chokad. inte speciellt nervös dagarna innan men väl samma dag kom fjärilarna men väl i omklädningsrummet var det lugnt, alla var schyssta och tog hand om en bra, då var det bara och gå ut och njuta.

När samlades ni till matchen?
- vi samlades som vanligt 1 h och 30 min innan matchstart, detta brukar vi även göra med u så det var inget nytt.

Hur var uppladdningen med laget, vad gjorde ni inför matchen?
- vi samlades bara i omklädningsrummer och snackade lite, läste tidningar osv, taggade. Alla var som sagt schyssta och tog hand om en mycket bra.

Hur var snacket inför matchen, vad sa Henke?
- det var inget speciellt snack, vi visste vad vi skulle göra och vad som krävdes för vinst.

Hur värmde du upp inför matchen?
- avbytarna gjorde inget speciellt vi lirade lite gris och snackade.

Hur var stämningen på bänken under matchen?
- väldigt bra, alla hade en positiv känsla och alla var taggade, så det skulle vara.

Hur var Henkes coaching under matchen?
- grymt bra tycker jag, han är inte som alla andra i superettan, han står framme vid linjen nästan hela tiden, han manar på hela tiden, hjälper spelarna och man märker att han kan mycket fotboll. Sen vill jag tillägga att det inte bara är henke som gör allt, han har ett mycket bra assisterande gäng som hela tiden hjälper till.

Vad gjorde du i pausen?
- lirade gris.

Vet du vad Henke ville förändra till den andra halvleken?
- ingen aning faktiskt, jag var inte med i omklädningsrummet.

Du blev aldrig inbytt, skällde du ut Henke?
 HAHA klart ;) nä, jag var beredd på detta och som sagt jag är bara glad att man var med och fick chansen.

Sa Henke något speciellt till dig innan, under eller efter matchen?
- han sa att det inte blir något byte men vi vet vad du kan och fortsätt ta för dig när du får chansen i u och på träningarna med a.

Vad sa Henke efter matchen till laget?
- han var grymt nöjd med laget och därför fick de även ledigt dagen efter. det var en grymt bra känsla i omkläddningsrummet efteråt.

Hur firade ni segern?
- vi sjöng i omkläddningsrummet  och hade en otrolig känsla det var grymt roligt. alla var riktigt nöjda. Jag satt även kvar längst i omkläddningsrummet, jag ville njuta lite extra av att sitta där.

Vad betyder det för dig att få vara med i a-lagstruppen?
- det är självklart sjävförtroendehöjande, och mycket roligt att man får chansen, det är väldigt utvecklande att komma upp där och träna och det är kul, det viktigaste för mig är att jag utvecklas och jag är bara 17 år så det är ingen brådska, jag njuter bara av varenda sekund när jag får chansen.

Hur glad och stolt är du över att vid 17års-ålder få vara med på Superettan-bänken?
- självklart grymt glad, man njuter av varenda sekund, det är en otrolig känsla att få chansen och det händer ju endast 1 gång som det är den första gången och det njöt jag verkligen av.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0