"gamla rävar"

Idag bjuder bloggen dig på Fredrik Rutberg, kallad Rutan. Han är stockholmaren som snabbt anpassade sig till den skånska fotbollen, men aldrig till det skånska språket. Rutan var en smart och skicklig offensiv lirare. Ödmjuk, glad och nära till skratt.


Namn:  Fredrik Rutberg
Smeknamn: Rutan
Ålder: 28
Bor: Stockholm
Sysslar med: Bankir
Spelade i SSIF mellan åren: 2004-2006
Position: Forward/Innermittfältare
 



Vilken är din största framgång i Sandbytröjan? 
Min första match i Sandytröjan får också ses som min största framgång.  Jag skrev på för Sandby redan hösten/vintern 2004 men skadade mitt korsband och ledband i sista matchen men gamla klubb.  Efter  9 månader  rehab spelade jag min första match den 11 september 2005 hemma mot Stehag. Sandby hade 9 raka förluster och riskerade direktnedflyttning.  Jag kom in i mitten av andra och gjorde ett par minuter det förlösande 1-0 målet och passade sedan fram till 2-0. Matchen slutade 2-0 och genom seger mot Hallands med 3-1 (Glantzen gjorde 2) och 1-1 borta mot Löberöd säkrade vi kval mot Vittskövle som vi sedan vann med 6-2.

Har du nått personligt rekord/merit i Sandbytröjan?
Merit och merit. Jag är extra nöjd med en tackling jag fick in på Adrian på en träning. Den var fair med Adrian lyckades ändå nästan göra en 360 i luften.  Även en glidtackling på Lindh värmer extra i hjärtat. Minns också ett ribbskott från 35 meter borta mot Löberöd. Ribban darar nog fortfarande.  

Vilket är ditt bästa SSIF-minne?
Jag tycker att det var riktigt kul på träningslägret i Ishöj.  Att vi fick Finlandsfärjan som transportmedel till träningarna var grymt. Färjan har nog gått längre resor än vad folk har trott, minns jag rätt så var hon nere i Tyskland.  Även alla practical jokes som när vi lade ut Lindh som transfer och när vi fixade foto på Robin var riktigt kul. Alla duster när det gäller Skåne vs. Stockholm var minnesvärda.  Det finns många härliga minnen.  

Blir det comeback i SSIF?

Tyvärr blir det nog aldrig det. Jag hade några underbara år där nere men det blir tajt att pendla från Stockholm. Om någon av alla gamla SSIF:are flyttar upp till Stockholm och vill spela boll så får ni gärna höra av er.


Tränar du nått nuförtiden?
Fotboll med Lidingö Gazoliners (
www.laget.se/Gazoliners Observera att jag satte två i sista matchen) Även lite Badminton samt innebandy.

Följer du hur det går för SSIF?

Självklart! Håller koll på bloggen så ofta jag hinner.


Hur ser ditt SSIF-dream team ut, från de åren du lirade?
Målvakt:
 Jensa
Backlinje från vänster: Glantz, Nico, Calle Öster, Mansfield
Mittfält från vänster: Westman, Jojje, Sträng, Adrian
Anfallare: Rutan, Francke
Bänken:  Adrian, Conne, Salek, Robin, Tom






Kommentarer
Postat av: Andreas Lindh

det roliga var ju att mff hörde av sig och ville jag skulle komma provträna med derras juniorlag men var ett år äldre än vad rutan skrivit.

2010-03-18 @ 18:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0