Gamla rävar

Marcus Bengtsson, mest kallad Bengan. Han spelade i SSIF från barnsben till någon gång efter gymnasiet då han flydde landet (sandby). Han var högerback och hann med något a-lagsår innan han slutade. Han var med under den framgångsrika tiden när Fredrik Sundblad senast var i klubben. Bengans farsa var ledare och äldsta brorsan gjorde en sandbylåt som snart är upphittad. Bengan är aktiv bloggbesökare och snabb med beröm efter våra segrar. En äkta SSIF´are och varm person, här kommer f.d högerback, numera rockstar.




Namn: Marcus Bengtsson
Smeknamn: Bengtsson, Bengan eller Bengt. Nuförtiden lyssnar jag oftast till namnet Bänke. Med "Ä" såklart. "Jävla skåning", "Das little kinder" och "bonnjävel" är också vanligt förekommande, främst inom musikbranschen.
Ålder: Snart 24 bast
Bor: Fruängen, Stockholm, Sweden med utsikt över Segeltorps IPs gröna konstgräs.
Sysslar med: Jobbar som driftövervakare på ett läkemedelsföretag. Är alltså kollega med Homer Simpson (fast han jobbar ju på ett kärnkraftsverk). Annars är det en hel del tid som går åt att spela bas i Stockholms bäst rockband. Ledig tid ägnar jag gärna åt att åka skidor (på vintern) eller åt att gå upp på ett berg, ta en bild och sedan gå tillbaka igen.
Spelade i SSIF mellan åren: Oj, ja när kan man ha börjat. Tror det var 1994/1995. Slutade gjorde jag efter kvalet 2005.
Position: Back. Höger, mitt eller vänster.

Vilken är din största framgång i Sandbytröjan?
Kommer inte ihåg vilket år det var, men det var ett år då vi kom delad trea i Öresundsbro Cup (efter 2-1 förlust mot IFK Göteborg), helgen efter kom vi trea i Romelecupen och så tror jag att vi kom tvåa i Sandbycupen samma vinter.
Även matcherna mot IFK och GAIS i Gothia Cup som i allafall är roliga att ha med i bagaget.

Har du nått personligt rekord/merit i Sandbytröjan?
Tror att jag gjorde 14mål i fotbollskolans uppvisningsmatch på vallen. Då insåg folk min enorma talang och jag fick skriva kontrakt med P-86laget.
Har även gjort världens troligen mest menigslösa språng-nick någonsin. Det var i en match mot FC Ajax i "brocupen". Jag var försvarspelare och var helt fri inom 10-tals meters omkrets och kunde egentligen lungt tagit ner bollen, eller bara släppt den till målis. Men nä. Jag rusade fram och gjorde en språng-nick som förmodligen gick ut till deras inkast eller något.

Vilket är ditt bästa SSIF-minne?
Förutom det som jag svarade på framgångsfrågan, så får jag nog säga Gothia Cup och den där cupen i Danmark som bl.a innehöll brottningsmatch mellan Sundis och Westeson(?) med Johan Jönsson som dommare. Framför allt var det det sistnämnda som var oerhört underhållande.
Och för att inte tala om Hansas psykning mot en englsk spelare som skulle lägga en hörna i en match mot oss. Har för mig att Hansa gick på linjen och gick i vägen för spelaren.
Och självklart stämningen i och kring laget, framför allt under förra Sundis-eran. Inklusive själva träningen, trotts att jag inte är mycket för träning. (Fjäsk för att få fribiljett in i A-truppen vid en ev comeback?)

Blir det comeback i SSIF?
De senaste månaderna har jag känt en stark längtan efter att åter lira med laget. Så jag öppnar absolut för en comeback. Dock är det i dagsläget lite långt att pendla till Sambi ett par ggr per vecka. Så det får väl vänta tills att man uppfunnit teleportern eller till en ev. återflytt till Skåne.
Så vidare inte Olle kan få till ett sponsoravtal med Malmö Aviation förstås.

Tränar du nått nuförtiden?
Javisst! Ett par gånger om året tar jag på mig mina Adidasskor som Jens var med mig och köpte på Löplabbet, Kungsgatan en ruggig höst/vinterdag.
Har även skaffat mig årskort på gym vid ett par tillfällen. Vilket har lett till extremt dyra träningspass som landat på omkring 500:- styck eftersom jag gått dit tre-fyra gånger första veckan. Sedan har jag insett att gym inte är något för mig.
Tjejen, som sysslar med Ultradistanslöpning (lopp som är 42+km), väckte mig här om eftermiddagen(jobbar natt) och sa att hon anmält mig till Göteborgsvarvet. Nu var jag i och för sig ute och sprang 7km för någon månad sedan så det ska nog vara lungt. Siktar på att klara det under 02:24:00. Återkommer med resultatet.
En eloge till henne förövrigt som idokt orkar med att försöka locka ut mig på en träningsrunda med konstens alla medel.
Annars får jag väl mest träning på vintern när jag åker skidor. Vilket jag gör så ofta jag kan.

Följer du hur det går för SSIF?
Måste erkänna att det varit skralt med det under de senaste åren. Har dock alltid försökt se någon match i samband med att jag varit nere på besök. Men sedan Februari har jag varit inne på bloggen dagligen. Och så har jag bokat en ståplatsbiljett till matchen den 28 Maj mot Löberöd.

Hur ser ditt SSIF-dream team ut, från de åren du lirade?
Målvakt: Jens
Backlinje från vänster: Jag, Nico, Franke, Pär Glantz.
Mittfält från vänster: Anders Henriksson, Mackan, Mange Svensson, Niklas Månsson
Anfallare: Conne, Calle
Bänken: Bure, Andreas Westeson, Challe, Kiuru, Mattias Ramsbjer, Mansfeld


PS. Avslutningsvis undrar jag om någon har en SSIF t-shirt att låna ut till när jag ska springa Göteborgsvarvet? En sådan där som man brukade ha på uppvärmningar/träningar vore fint! Ds.



Kommentarer
Postat av: Jens

Språngnicken! Klassiker!

2010-05-19 @ 13:56:05
Postat av: Challe

Äntligen en san hård rockare på bloggen.

en under bar personlighet och en bra vän.

ser fram imot comebacken i ssif och skåne

Fin bild den nedersta copyrigt?

2010-05-19 @ 18:56:42
Postat av: Anonym

Bengan!

2010-05-19 @ 20:16:28
Postat av: Bengan

På plats i byn redo för matchen!

2010-05-19 @ 20:45:15
Postat av: Mackan

Vi ska nock kunna fixa fram en Sannaby tröja ti di!

2010-05-20 @ 00:33:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0