Hugoson på väg tillbaka?

Han undertecknade själv mejlet till mig med Tony Adams. I Sandby kallades han ofta Tony Adams. Jaokim Hugoson var glidtacklingarnas kung, stressade aldrig upp sig och hade alltid ett fokuserat fightingface. Hugo är en resolut försvarare, ett tydligt tecken är när han med en schysst tackling bröt foten på en Bukten-spelare 2007. Trevlig och lojal verkar han ha Sandby i tankarna igen!





Du har gjort det förbjudna: Gått ut på facebook och diskuterat klubbyte. Vilka klubbar handlar det om?
Jag har dessvärre ett bekräftelsebehov, det är jag den första att medge. Samtidigt kände jag att Silly Season varit alltför lugn, därav detta utspel på Facebook. Det snackas mycket om klubbar hit och dit men egentligen vill jag inte kommentera det fast jag kan säga så mycket som att det handlar om Södra Sandby IF.
 
Varför är klubbyte aktuellt?
Då min tid i Kalmar snart når sitt slut och en stundande praktikplats väntar nere i Malmö till våren, är en flytt hem till Skåneland ett glatt måste. Väl i Skåne ser jag SSIF som det självklara valet. Jag var nere och såg Sandby-Lunds BOIS under säsongen då det slog mig att jag aldrig någonsin sett ett Sandby spela så vacker fotboll. Då är det klart man vill hem.
 
Beskriv tiden i din nuvarande Kalmarklubb?
Kaotisk. Medan vi själva, framförallt vår optimistiske tränare, trodde på en topp tre-placering, tippade de lokala tidningarna oss näst sist respektive sist. Det visade sig att tidningarna hade bättre koll på oss än vi själva hade, då vi placerade oss på sista plats, sex ihopskrapade poäng, tio mål framåt och 44 i baken på 16 matcher. Alldeles för många hedersamma förluster, egentligen höll vi lika god klass som alla andra lag bortsett från de två främsta lagen som var bättre.
Förutom resultaten var det en rolig tid, många sköna gubbar i laget (med betoning på gubbar då väldigt många hade passerat 30-strecket).
 
Beskriv klubben: kvalitet, kännetecken, eldsjälar, korv efter träning, egna träningskläder, konstgräs?
Bäckebo GOIF i div 6 (smålands lägsta serie). Bäckebos stolthet, en by tre mil nordväst om Kalmar på circus 300-400 personer. Värsta rivaler är grannbyn Alsterbro. Laget består till stor del av spelare från bygden, kryddat med ett gäng studenter från Kalmar.
Kvalitén är väl dessvärre inte den man är van vid från tiden i SSIF, men samtidigt ungefär vad man kan begära av lag på den här nivån. Skulle tippa på att de bästa lagen i serien hade varit bottenlag i skånska div 6.
Det som framförallt kännetecknar klubben är den fantastiska planen, en av Smålands bästa sägs det. Tyvärr är spelet oftast inte lika vackert. Eldsjälar finns det givetvis, även om det inte finns i den omfattningen som kring Södra Sandby.
Vi får ingen korv efter träning men hade under försäsongen fika en gång i veckan så det är ändå godkänt. Träningskläder finns, skjortsen är hemska, korta och gjorda av nått glatt material och det hade varit kul att se Nico eller Calle i dem. Annars är det svårt att hitta tränings- eller matchkläder som är mindre än XL, något som kan bero på att spelarna har ganska stora kroppar att fylla dem med. Matchklädseln är precis som SSIF, blå.
Naturgräs råder på Bäckebo IP.

Kan du göra en rättvis bedömning av ditt år? (roll, gula kort, självmål, mål framåt, snittbetyg)
Troligtvis min sämsta säsong i karriären. Kom som en av lagets stora värvningar, tillsammans med ett par andra studenter. Efter första träningen gav tränaren mig beskedet "Jag vill att du skriver på för klubben, du är en kvalitativ division 6-spelare".

Jag har haft en lite hjälpgumma-roll. Började som mittback men flyttades senare upp på centralt mittfält och har skiftat där emellan. Även spelat en del ytterback.
Drog på mig tre varningar under säsongen, inga mål framåt trots otroligt många lägen. Ett av lagets svagheter var att inte göra mål, vi skapade väldigt mycket men fick inte in bollen. Skulle jag betygsätta mig själv hade det blivit 2 på en 5-gradig skala. Säsongen började bra men slutade sämre. Blir det en övergång till Sandby missar jag troligtvis derbymatcherna mot rivalen Alsterbro kommande säsong, något som hade blivit kul då jag troligtvis är hatobjektet nummer ett i den byn efter att ha gett deras pratglada lagkapten en hel del befogade smällar i senaste matchen.



Vad förväntar du dig när du kommer tillbaka till Sandby?
Jag hoppas kunna komma igång med fotbollen på allvar igen. Det är svårt att utvecklas i en miljö där kvalitén egentligen är sämre än den man själv besitter, vilket fallet tyvärr är i Bäckebo. Det har även varit alldeles för dålig uppslutning vid träningar vilket givetvis har påverkat kvalitén negativt. I Sandby utvecklas man bara genom att få träna med spelare som håller en högre nivå, ha bättre träningar och framförallt ett mer seriöst och målmedvetet upplägg. Sen finns det en större vinnarmentalitet i SSIF, något som jag tycker har fattats i min nuvarande klubb.
 
Vilken målsättning har du när du gör comeback i Sandby?
Ta över B-laget! Nädå, skämt åsido. Det är hårt jobb som gäller. Jag hoppas kunna bidra med mitt spel, att alltid ge järnet på träningar och hitta en roll som hjälper laget. Och framförallt ha förbannat jäkla kul!
 
Vad har du lärt dig fotbollsmässigt av tiden i Kalmar?
Att det är bättre i Skåne. Det gnälls något otroligt i småländsk fotboll. Spelare gnäller på domaren konstant. Det har verkligen varit en kulturkrock för mig kan jag säga. Även om det förekommer i Skåne också så är det än värre i Småland.
Sedan har jag nog blivit en mer allround spelare än vad jag var tidigare då det egentligen bara fanns mittback som alternativ. Nu känner jag mig även mer hemma som bollvinnare på mitten än vad jag gjort tidigare.
Jag tror dock att det kommer krävas lite tid innan jag fotbollsmässigt hittar hem i Sandby. Det är skillnad på att lira låg div6-fotboll i Småland till hög div6-fotboll i Sandby, men det får ta sin tid.
 
vad kan Sandby lära av Kalmarfotbollen?
Det finns nog en hel del men skogshuggar-mentaliteten är mer utpräglad här.

 
Om du skulle regissera en favoritdröm om din comeback på Sandbyvallen, hur skulle den se ut?
Taskigt väder, derby mot Dalby kanske, stor publik, många mål, stabilt mittbackspel från J.Hugoson och Sandby-seger. Tror knappast folk skulle vallfärda för att se mig göra comeback men det är klart, en stor banderoll riktad till mig hade värmt i själen.

Till sist vill jag bara gratulera till en fantastisk säsong. Jag har följt er på avstånd och ni verkar ha haft en grymt skoj och utvecklande säsong. Det har varit ett par tunga år för byns riktiga lag men jag hoppas att det har vänt nu.

/Tony Adams



Tre Sandbyhjältar: Jens, Hugo och Mats

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0