Lilla kvalet

Det lilla kvalet är Hardeberga mot Näset. Imorgon kommer givetvis mycket om det stora kvalet: Limhamn - SSIF. Byns tredje största kval fokuserar vi på idag. Våra damers kval är det näst största, men det börjar inte förrän nästa helg. Då fokuserar vi på det också i bloggen. Idag har två jätteduktiga och jättetrevliga Hardebergaspelare svarat på frågor. Kapten Johansson och löparen Westeson har bidragit med spännande läsning till bloggens kvalvecka. Vi önskar er lycka till även om en förslust för er kan innebära heta kvalmatcher 2011. Och där lovar vi mer publik och fler poäng (till oss). Lycka till i kvalet HBK!


Till höger, Kapten Johansson. Jernberg och Heide i kamp om bollen.

Frågor till David Johansson:

Hur är det att vara kapten för Hardeberga år 2010?
Det är självklart en ära att vara kapten. För mig visar det att man är respekterad av sin klubb och sina lagkamrater både som spelare och som person. En kapten ska kunna peppa och leda laget i såväl medgång som motgång.
 
Vad har gjort att ni lyckats ta andraplatsen i femman i år?
Det självklara svaret är vunnit matcher! =), men jag gissar på att ni vill ha mer beskrivande fakta?
Vi hade som målsättning i år att komma topp 3 och tack vare en bred trupp, bra kvalité från ledare och spelare samt en stor portion glädje lyckades vi uppnå detta.
 
Vad vet du om motståndet i kvalet?
Inte mycket förutom att de heter BK Näset samt att gamle Sandby och Hardeberga killen Peter "Pidde" Dahlström spelar där. Jag och Peter slet tillsammans på HBK.s mittfält ett gäng år så jag hoppas kunna få lite inside information från honom...
 
Vad krävs för att ni ska vinna kvalet?
Utan att på något sätt vara taskig mot BK Näset så tror jag att om vi spelar med samma glädje, intensitet och koncentration som mot Furulund så vinner vi första kvalmatchen. Det vi självklart behöver bättra på är målfarligheten, vi skapar mängder med chanser och ska göra fler mål.
 
Är er trupp redo för division 4?
Ja det tycker jag definitivt. Vi har en bra blandning av gamla rävar och unga pattaglyttar =). Jag tror att fördelen med vår trupp är att vi har många väldigt bra spelare. Detta visar sig ganska tydligt då vårt B-lag vinner div 3 detta året och är klara för div 2. Många spelare i vårt B-lag skulle ta en plats i vilket annat div 4-5 A-lag som helst.
 
Är Hardeberga som klubb redo för division 4 igen?

Ett mynt har två sidor brukar man säga... Ser man utifrån ekonomi och ungdomslagen som ska fylla på så NEJ! 
Men ser man däremot utifrån dagsläget i kvalité på spelare, ledare, bredd på trupp, glädje i laget och vilja så ABSOLUT!
 
Vilken blir din viktigaste uppgift som spelare i dessa två kvalmatcher?
Först och främst så är det en enkelmatch mot BK Näset, om vi lyckas vinna denna får vi möta Åhus Horna i ett dubbelmöte.
Som spelare och innermittfältare är min viktigaste uppgift att vinna mittfältskampen både fysiskt och mentalt. Detta kombinerat med precision i passningsspelet och på fasta situationer.
 
Vilken blir din viktigaste uppgift som lagkapten i dessa två kvalmatcher?
Att hela tiden föra snacket med grabbarna och bidra med positiv energi oavsett resultat. Som kapten är det alltid viktigt att vara en god förebild inte bara för dina egna spelare utan även för supportrar, motståndare och domare.
Obs Jag tar mig friheten och skapar en egen rubrik här på slutet. Vi döper den till övrigt:
Under Övrigt vill jag och hela Hardeberga BK gratulera er till den fina 2:a platsen i årets serie samt önska er lycka till under kvalet. Vad jag har förstått verkar ni ha ett glatt gäng som lirar bra fotboll. Jag kan ju inte önska mig ett byaderby eftersom vi gärna går upp till fyran så jag säger istället: Väl mött i div 4!

Nu över till Westesons svar:



Ni spelade bra fotboll och tog andraplatsen i Furulund i lördags, kan du beskriva den matchen?

Furulund hade nerverna utanpå tröjorna och vi hade allt att vinna medan de hade allt att förlora. De hade chansen att fixa seriesegern i föregående omgång men lyckades bara få 1-1 mot Hallands Nation borta. Nu stod allt på spel i sista matchen mot oss och det låste sig antagligen lite för dem, samtidigt som vi gjorde en mycket bra match. Vi spelade avspänt och njöt verkligen av matchen, vi hade trots allt chans att vinna serien om resultatet i Flagg-matchen gick vår väg. Matchen började helt i vår favör. Vi hade flertalet chanser och om man kan klaga på något är det vår effektivitet. Samtidigt som deras keeper var duktig (var han i förra matchen vi mötte dem med). Men vi får en hörna och på den lyckas Tobbe J stöta in bollen precis över mållinjen. Resultatet 1-0 står sig till halvtid men med mersmak för oss.

Vi väntade oss att Furulund skulle komma heltaggade ut till andra. Visst lyfte de sig kanske lite i andra, men deras spel fungerade inte. Att tjonga upp bollen på deras tunga anfallstank som la ner till kvicka mittfältare som fick bollen rättvänd mot mål. Vi hade rätt bra koll på matchen och lyckas dessutom göra 2-0 genom en kontring med mig som exekutor. Sedan får de en straff, lite onödig i mitt tycke och vi släpper in dem i matchen igen. Kändes onödigt att bjuda på detta. Men vi reser oss igen och på en hörna från Davva lyckas Bäckström skalla in bollen och trycket släpper lite igen. Men än en gång reducerar Furulund, minns faktiskt inte hur målet kom till. Nerven behålls därför i resten av matchen men vi lyckas att avstyra Furulund och vinner rättvist enligt mig. Det hade kanske inte blivit så spännande om vi lyckas att ta vara på våra lägen. Men totalt sett gör vi en bra match.

Vem får ni möta i kvalet?

Först och främst är det BK Näset uppe på Knutsvallen i en vinna/försvinna match. BK Näset har den förra HBK:aren Peter Dahlström i truppen. Vad som står på BK Näsets hemsidan är att Jonas Wirmola och Niklas Skoog finns med i truppen också, återstår väl att se om de lirar. Men den som lyckas vinna denna match får ett dubbelmöte med Åhus Horna. Åhus Horna som vi stött på för någon säsong sedan i division 4. Det kommer bli tuffa match/matcher vilket som.

Hur kommer de matcherna se ut och sluta tror du?

Jag tror de kommer bli tuffa, konstigt annars när det gäller avancemang i seriesystemet. Mycket hjärta och ruskigt höstväder med kanske =). Kval är alltid tufft oavsett om man kvalar uppåt eller neråt. Vi har lyckats gå upp en gång innan via ett sådant här kval och det gick rätt lätt den gången. Därför gäller det att förbereda sig mentalt och fysiskt för att allt kan hända. Jag hoppas att vi kan lyckas med att ta oss vidare till dubbelmötet men då krävs det att vi presterar bra och är effektivare än senast.

Hur går dina tankar, extra taggad eller extra nervös?

Att spela avgörande matcher är alltid motiverande. Jag tycker inte det spelar någon roll på vilken nivå man spelar. Matcher som är direkt avgörande har alltid ett annat värde och spänning i sig. Vi deltog i DM i år och gick vidare några omgångar och jag tyckte de matcherna var spännade och roliga. Jag kommer att vara taggad men samtidigt med en viss nervositet. Tror på att hitta en balans mellan nervositet samt att vara laddad är den bästa kombinationen. Men jag ser fram emot matcherna med tillförsikt och tycker det ska bli roligt att få spela dessa matcher som man slitit för en hel säsong. Det är dessa matcher man längtar efter när man har konditionsträning på Dalbys konstgräsmatta i januari, haha.

Hur kommer du ladda för att prestera som bäst?

Jag kommer spara krafterna på fredag och kanske vara så nördig att äta pasta och fylla på depåerna=). Men något annat speciellt kommer jag inte göra. Kanske lira lite FIFA 11 på Ps3, haha.


Hur går snacket inför kvalet?

Vi har nått vår målsättning för säsongen. Det var att komma bättre än förra säsongen. Och eftersom vi kom fyra förra säsongen och tvåa i år är målet uppnått. Vi kommer gå i in kvalet med högt huvud och försöka få igång vårt passningsspel och kämpaglöd. Alla tycker det ska bli roligt att få spela lite avgörande matcher nu. Det har varit en lång säsong och det är dags att avgöra i vilken division man spelar nästa år.

Hur förbereder ni er på träningarna inför de avgörande matcherna?

Nu hade vi b-lagsmatch i måndags så då spelade några och de andra joggade en runda i stadsparken. Annars är träningen som vanligt om än kanske lite bättre och hårdare. Det har hela året varit en tuff konkurrens i HBK om de sexton platserna i truppen. Och den lär inte minska nu när det hela drar ihop sig. Vi har en mycket bra och rutinerad trupp, hoppas de visar sig i kvalet.

Vad avgör till er fördel tror du?

Jag hoppas att vårt passningsspel samt goda lagsammanhållning kommer ta oss långt. Man vinner många poäng på att ha ett sammansvetsat gäng som trivs både på och utanför plan. Det har vi för tillfället. Men spelmässigt sett hoppas jag att passningsspelet klaffar och att vi kan sätta dit våra lägen. Effektivitet är A och O.

Du rundade Furulunds vänsterback ett flertal gånger i lördags, hur snabb är du?

Jag är egentligen inte så snabb=). Men om jag får löpa på stora ytor och bollarna hittar fram kan det bli jobbigt för motståndarna att hänga med. De kanske hänger med i början men efterhand brukar de storkna. Sedan tror jag kanske att Furulunds vänsterback inte hade sin bästa match för säsongen =).Om det var han som var dålig eller jag som gjorde honom dålig är upp till andra att avgöra.

Har du nått mer än snabbheten?

Nä =). Skämt åsido. Alltid svårt att bedöma sig själv, men jag tycker att jag har en hyfsad speluppfattning och kan få till ett och annat inlägg med kvalité. Många kanske tror huvudspelet eftersom jag är rätt så lång men det är inte min styrka=). Sedan är jag en lagspelare och ger mig aldrig. Ibland kanske man har en näsa för mål, men det kommer och går. Men ett och annat mål brukar det bli.

Vad måste funka i ditt spel för att du ska tillföra som mest i kvalet?

Jag måste använda min löpstyrka och ge ett bra alternativ i djupledsspelet. Samtidigt som jag måste öka effektiviteten i mina avslut. Sedan kan man hoppas på att ett och annat inlägg hittar rätt mottagare =). Men viktigast av allt är att vi får ihop det inom laget. Hittar den där spelglädjen och verkligen lyckas prestera när det gäller. För det är på lördag klockan 14.00 på Knutsvallen som första hindret ska passeras! Alla är välkomna upp, hardebergare som ssifare =) !

 För Södra Sandbys egen del vill jag önska er lycka till i kvalet och grattis till en fin säsong. Hoppas att kvalspelet går bra för oss båda. Så får vi se om vi kommer mötas eller inte nästa säsong. Det kommer kommande helger och viktiga matcher avgöra.


Tack David och Weste för långa och trevliga svar


Kommentarer
Postat av: challe

lycka till ser fram i mot byaderby 20..

2010-10-08 @ 08:56:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0