Läget med mackan

Dagens inlägg är ett fängslande reportage med Mackan Amasalidis. I nästa nummer av offside ska reportaget publiceras, det numret har temat: "den eviga talangen". Föutom Mackan blir det reportage med Bojan Djordic, Freddy Adu och Andreas Björkdahl. Samtliga spåddes en lysande framtid, men..............


Marcus Amasalidis, 2010-02-18
Av Niclas Johansson

När den f.d storspelaren och legenden Calle Öster höjer rösten, då lyssnar Sandby. Calle bad om en rapport om lagets halvgrek, då lyssnade bloggen. Hur är läget med Mackan undrar Calle.
- Han kan känna sig trygg! Allt är bra Calle, hälsar en glad Mackan.
         Det är fredagskväll i Sandby. Efter åtta portioner chokladpudding och en skämtsan André Pops i Skavlan begav jag mig ner mot Killebäcksområdet. På vägen mötte jag några fulla ungdomar, allt var som vanligt i Sandby. Nästan allt i varje fall. På Fritidsgården jobbade igår Marcus Amasalidis. Tillsammans med sin gode vän och mentor, Kenneth Nordstrand, erbjöd de en vettig fredagskväll för byns ungdomar på fritidsgården i Sandby. Mackan strålade av lycka och harmoni. Han sa till mig att vi kunde sätta oss ner en bit ifrån ungdomarna för att få lite lugn och ro. Jag berättade för Mackan att Calle undrar hur formen med lagets stjärna är, Mackans leende blev ännu bredare.
- Jag börjar komma lite i form, jag har varit bra på träningarna. Jag fick hoppa in de sista 30 minuterna mot Dösjöbro förra helgen, då var jag fruktansvärt dålig. Jag visste inte vad jag skulle göra när jag fick bollen, tekniken kändes skit. Vikten kändes tio gånger mer än vad den borde, avslutar mackan glatt trots bitterheten som märks i rösten. 

       Jag undrar hur innebandyformen är. Mackan spelar korpenbandy varje söndag och tränar med Södradals tredjelag varje måndag. Bandbyformen är han nöjd med, där går det bra säger han. Han har en liten svacka i korpen, med några matcher utan mål. Förra helgens svaga insats har sin förklaring. Förklaringen stavas L-A-G-F-E-S-T, för många groggar och snarkning i bloggens soffa är inte bästa uppladdningar för en innebandymatch. Han tycker att träningarna med Södradal går väldigt bra, men till sin sponsor Johnny eller gode vän Calle skickar han en hälsning:
- Jag behöver en ny bandbyklubba!
      Vi går över till att prata fotboll igen. Jag undrar om Mackan ser sig som Calles ersättare. Han erkänner att det blir svårt att ta den centrala anfallsrollen bakom Eric om Andreas F kommer tillbaka. När jag frågar honom vad han behöver göra för att kunna bli den nye Calle skiner leendet upp igen.
- Mer hår på bröstet, sen måste jag skaffa längre hår på huvudet också. Jag måste käka kebab eller pizza minst tre gånger i veckan, sen måste jag göra sjuka biccor, säger Mackan.     
Ska du ta över nummer 10 efter Calle eller den ska hissas upp i Killebäckskolans tak?
- Jag hade velat det sistnämda, där gjorde han ju biccan. Där är han en legend! Om jag får tian hade jag spelat med gåshud varje gång.
        När jag frågade Mackan vid vilket tillfälle han saknar Calle mest får jag ett snabbt svar, han tvekar inte en sekund.
- I omklädningsrummet, när jag kollar till höger och Calle inte sitter där.

        Det är fredagskväll och klockan slår snart 23:00. Vi diskuterar vad vi tror Calle gör just nu. Mackan tror bestämt att han käkar kebab. Han har sett att Calle skaffat surf-looken, så han glider väl runt och och käkar kebab tror Mackan.
       Bloggen har gjort fem frågor till Mackan, de handlar om Calles nya hemland, Australien. Först undrade jag vad ön som ligger söder om Australien heter, en känd tecknad djävul kommer därifrån.
- Tasmanien, den var enkel. Jag är ju lärarvikarie!
      Andra frågan då: Vad heter Australiens huvudstad?
- Ahhhhhhh, fan asså. Den e så jävla svår. Melbourne eller Canberra är det, eller kanske Pearl.
     Kenneth passerade oss då, han förberedde stängningen av fritidsgården. Mackan frågade Kenneth vad Sydneys huvudstad heter. Kenneth känner mackan väl, han reflekterade inte över mackans felsägning. Men han rättade honom också: Du menade Perth, inte Pearl, sa Kenneth. Han hjälpte mackan att välja rätt svar: Canberra.
    Tredje frågan var svår. Jag bad Mackan att ge mig två av Australiens grannländer.
- Tasmanien, Fidji ligger också där. Är Fidji en ö? Det måste vara ett land, de tävlar ju i Rugby.  Sen Indonesien och Vietnam också.
     Indonesien var rätt svarat. Men han glömde Nya Zeeland, Papua Nya Guinea, Östtimor, Salomonöarna, Vanuata och Nya Kaledonien. Näst sista frågan blev ren chansning från Mackan. Hur många bor i Australien?
- Ehhhhhhhhh, 30 miljoner kanske. 40 miljoner!
    Rätt svar ska vara 21,6 miljoner. Sista frågan var inga problem för Mackan. Calle bor i Melbourne, rankat efter storlek var placerar du Melbourne?
- Tvåa, säger Mackan utan att tveka.
    Med lite hjälp från Kenneth lyckades Mackan pricka in tre rätta svar. För ett år sedan fick han ett Sverige-test, det gick inte så bra. Calles flytt till Australien har gjort Mackan djupt intresserad av landet. Det var dags att avsluta intervjun, Mackan skulle torka av bord och bänkar innan det var dags att bege sig hemåt i Sandbynatten. Jag ville låta Mackan få sista ordet, skicka en hälsning till Calle med tre ord. Med gråten i halsen fick han fram:
- Calle, kom hem! 


Följ calles nya liv, läs calleoster.blogg.se!


Kommentarer
Postat av: Calle

Tack Nico, ett fint reportage om Maggan. Och Maggan, jag har inte ätit kebab men däremot har jag ätit souvlaki.

2011-02-20 @ 00:48:00
Postat av: Maggan

Gött och höra Calle, souvlaki e jävligt gott!

2011-02-20 @ 19:17:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0