Sjövall

Idag presenterar vi en lång intervju med Sjövall Andreas. Den hårde mittfältaren har inte synts till på länge, och nu blir han borta ett tag till. Han ska tillbringa en tid i Holland. Sjövall är hårdingen på plan, mjukingen utanför. Sammanbiten som få på plan, fantastisk och lycklig utanför. Vi saknar dig Sjövalla.

Närmast nedan en film som spelades in dagen efter att Lisebergs fetaste attraktion gått sönder, år 2008. Rainbow kraschade när vi var på plats. Då gjorde grabbarna en låt om tragedin. Den filmen har setts av drygt 27 000 personer på youtube. Helt fantastiskt. Ni känner nog igen de flesta på filmen.







På facebook står att du är på plats i Holland, vad gör du där?
Det stämmer. Började min resa från Malmö C tidigt förra söndagen, samtidigt som de sista alikorna ramlade hemåt efter lördagens läskande, och anlände till Holland någon timme senare samma dag. Hade tänkt ägna ett halvår åt att förkovra mina kunskaper i juridik på Erasmus School of Law, som är beläget här i staden.

Var i Holland befinner du dig?
Jag befinner mig i Rotterdam, staden där Kalmar FF 2008 tog en mäktig skalp när man i en av matcherna i kvalet till UEFA-cupens gruppspel besegrade hemmalaget Feyenoord med 1-0. Har blivit tilldelad en lägenhet i ett av stadens mindre fashionabla kvarter, i de södra delarna av den stora hamnstaden Rotterdam.

Vilka är dina första intryck av landet?
Jag kom hit utan att veta särskilt mycket om landet och utan några direkta förväntningar men väl på plats tycker jag att det på många sätt är likt Sverige, fast ändå inte på något vis. En stor del av befolkningen bemästrar engelskan på ett bra sätt och tur är väl det då den talade holländskan är helt omöjlig att förstå. Liksom i Lund är det många studenter, folk cyklar överallt och falafel går att köpa i stan, så mycket känner man igen hemifrån. Kostvanorna verkar dock vara lite tveksamma. Bodde på hostel den första veckan innan jag fick min lägenhet och påläggen till frukostmackan bestod enbart av diverse onyttigheter som marmelad, jordnötssmör, strössel och nutella.

Vad kommer du sakna mest hemifrån?
Har ännu inte funnit någon kvarg i matbutikerna och besvikelsen skulle vara total om denna universalprodukt inte går att finna. Annars kan jag tänka mig att man så småningom kommer att sakna vänner och bekanta.

Vad i Sandby kan aldrig ersättas med något i Holland?
Det finns bara en Magnus Wendt!

Blir det Styrketräning, Innebandy el fotboll som träning i Holland?
Mig veterligen spelas det ingen innebandy i Holland så det alternativet faller nog bort. Enligt skolans hemsida ska det finnas ett tiotal studentlag på olika nivåer att spela med så det är inte helt omöjligt att jag testar på det. Holländarna verkar ju även ha ett öga för att fotboll inte bara handlar om tekniskt finlir så jag får väl köra en karatespark à la de Jong och några kapningar på äkta van Bommel manér så blir det nog inga problem med speltid sen. Mest troligt är emellertid att fotbollen får vila fram till återkomsten i SSIF. Därmed har jag gjort vad David Elm (eller är det kanske fortfarande mamma Ulla som fattar besluten?) borde gjort inför hans återkomst till Sverige, tydligt deklarerat i vilken klubb jag vill spela när jag kommer hem. Gymträningen ämnar jag givetvis hålla igång, någon gång måste det ju ge resultat tycker man.

Kommer du följa Berg, Toivonen, Elm och Isaksson ml intensivt på nära håll?
Ska försöka kolla på lite fotboll nu när möjligheterna finns men om det blir när någon av ovanstående herrar gästar de Kuip vet jag inte. Hade iofs varit kul att se någon av bröderna Elm in action.

När kommer du tillbaka till Sverige och SSIF?
Under förutsättning att allt fortlöper som planerat ämnar jag att återvända hem till Sverige i mitten av juni och någon gång i samma veva, lite beroende på hur det blir med sommarjobb, kommer man med största sannolikhet att kunna skymta mina blåa träningsbyxor på träningsplanen. Fast personligen är jag fortfarande övertygad om att jag kommer påträffas död i min lägenhet med en kanyl i armvecket och bli hemskickad i en kista ihopsnickrad av gamla tompallar, men sånt där kan man ju aldrig riktigt veta.

Vad är målsättningen med tiden i Holland?
Det är väl här man förväntas dra snacket om personlig utveckling och allt det där. Självklart kommer det säkerligen vara utvecklande på många sätt men den avgöranden anledningen är något mindre pretentiös än så. Jag tror helt enkelt att utlandsstudier är en bra merit att ha på CV:t vilket förhoppningsvis kommer att gagna mig vid framtida jobbansökningar. Utöver det har jag hört från andra studenter med erfarenhet av utbytesstudier att det ska vara jävligt roligt så förhoppningen är väl att även jag ska lyckas ha lite skoj.
En delmålsättning kan ju vara att härda ut längre än Jens gjorde under sin utlandsvistelse. Minns inte exakt hur länge han mäktade med innan han gav upp men det rörde sig väl om

Kommentarer
Postat av: Tom

"Det finns bara en Magnus Wendt" Det är lika sant som det är sagt. Något ytterligare inom kategorin sanning är att "Det finns bara en Andreas Sjövall"

2011-02-08 @ 14:10:59
Postat av: Anonym

och tur är väl det, så obehaglig som jag är!

2011-02-09 @ 14:21:21
Postat av: Tom

Jag skulle säga tvärtom och alla intervjuer som görs med dig kommer att vara rankade som årets inlägg i bloggen

2011-02-09 @ 17:38:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0