sven6 och Gert-Inge

Jag har tackat via sms och på facebook, men vill tacka lagmedlemmarna här oxå. Alla som gjorde dagen till den roligaste och sjukaste i mitt liv ska ha det fetaste tacket. Fan vad tacksam jag är. Några bilder nedan för att förklara min kärlek till er. Nedanför bilderna ska ni njuta av Gert-Inges gästkrönika...............


2/3 av the rastvaktz spelade "you got to know"


Visar upp årets badmode


Livsfarlig bassäng


Han var inte ensam om att upptäcka att pungen trillat ut



Nedan följer en välskriven gästkrönika från Gert-Inge. Jag fick hans bidrag i förra veckan, nu publiceras den. Han tror att temat är ett påhopp, den tanken har aldrig slagit mig. Att han får beskriva framgång och motgång beror endast på att jag ser honom som expert i ämnet. Den respekten och förtroendet jag har för honom och erfarenheten av våra diskussioner genom åren så ser jag honom som fotbollspsykologins mästare. Jag har lärt mig mycket av våra diskussioner och lyssnar alltid när G-I pratar............



Jag fick i veckan ett mail från Niclas om jag ville skriva några rader i bloggen om framgång o motgång inom fotbollen. Han gav SSIF o Landskrona Bois som exempel och bad mig ge min syn på vad som krävs för att fortsätta framgångslinjen o bryta motgångstrenden.

Det tog mig lite tid att fundera över om jag skulle tolka det som ett påhopp…….

Jag saknade bara att han skulle be mig ge min syn på Liverpools säsong, men förmodligen insåg han att Arsenal inte precis tillfredställde sina supportrar i år….heller. Det som skiljer oss trogna o gedigna Liverpoolsupportrar åt från alla populistiska Arsenalanhängare är förmodligen att när vi tänker tillbaks på tidigare säsonger hittar vi glädje åt en massa titlar medan en Arsenalanhängare bara ökar på sin frustration. Vi som hittade vårt favoritlag i ligan för så länge sedan som 20-25 år ( då de flesta av bloggens läsare inte ens var påtänkta) ser hur Liverpools sätt att spela fotboll då, idag har blivit den fotboll som skördar framgång. Till och med i engelska ligan, på den tiden man slog på Tipsextra på lördageftermiddagen och det bara sprutade ut attityd ur dumburken, kunde ett lag som LIverpool briljera med sitt passningsspel o vackra fotboll. Vi är nog några som inte gett upp hoppet om att Liverpool anno 2011/12 hittar tillbaks till denna framgång.

Nog om engelsk fotboll innan man uppviglat hela Sandbys Arsenalpöbel till att ge utlopp för sin frustration. Med detta i åtanke måste jag ge utlopp för min förvåning över en del av den debatt som uppkommit efter att en totalt sinnesförvirrad 19-åring springer in på Swebank arena och förstör en svensk fotbollsfest. (Förstår dock inte varför man betalar 200kr för att se nästan en halvlek när man samma dag fick se en målfest på Vallen för en och en halv 20-lapp och dessutom möjlighet att njuta av en god knake). Nu är en mycket viktig debatt igång som förhoppningsvis leder fram till krafttag mot dessa nötter som förmodligen inte vet var de befinner sig i den stund man hoppar in på den offentliga arenan för att visa upp sig. Erbjud dessa personer andra möjligheter. Det finns idag en mängd möjligheter att visa upp sin brist på vett o sans. Erbjud honom en plats i nästa års Big brother eller något annat medialt fenomen. Där får han möjlighet att visa upp sig tillsammans med andra udda exemplar av homosapiens o till o med tjäna lite pengar på det.

Den del av debatten jag inte riktigt förstår är när man försöker hitta orsaker som ska rättfärdiga smällare och attack mot HIF-spelare. Detta skulle bero på felaktiga domslut som skapar frustration bland publiken. HALLÅ! Det eko som uppstår i huvudet på den som uttrycker detta måste vara en pina.

SSIF- framgång

En tredjedel av serien spelad, en förlust o resten vinster. Det kan kallas för nästan optimalt. Starten av säsongen har varit ytterst framgångsrik och det ska alla inblandade njuta av. Samtidigt kommer framgången ur en vilja att sträva framåt och hela tiden vilja förbättra sig i stort o smått. Detta görs bäst i en grupp av människor som trivs tillsammans och där man känner en tillåtelse att både lyckas o misslyckas. Det är också, tror jag, bakgrunden till årets framgångsrika start i serien. Det finns en harmoni i och runt truppen som alla hjälps åt att skapa. Detta tror jag är svaret på både vad som krävs för att lyckas och vad som krävs för att fortsätta framgången. Under en säsong uppkommer situationer som kan orsaka tvivel o ifrågasättande av allt o alla. I en trupp i harmoni försvinner detta som en parantes. I en grupp i disharmoni tar detta överhand och leder gruppens medlemmar in i ännu större tvivel o osäkerhet.

Kan en förlust vara nyttig? Knappast när vi pratar representationslag. Det är oftast bara en ursäkt för att slippa konfrontera situationen. Däremot är det viktigt att ta det som en språngbräda för utvecklas till nästa nivå- I SSIFs fall tror jag till exempel att underläget mot Löberöd i första matchen(2-0) medförde en tändning i laget som vi haft nytta av hela denna tredjedel av säsongen. Nu hoppas vi att förlusten mot Teckomatorp har samma effekt för resten av säsongen. Det är denna effekt som kommer ur en grupp med harmoni. De matcher som återstår under hösten är, nästan, alla mot lag på den övre halvan. Trepoängarna får stor effekt.

Framgång ger framgång

Det är intressant att studera tabellerna på Skåneboll. De lag som vi slogs med för att ta steget upp i femman, Dösjebro o Limhamns FF, slåss nu i toppen av sina div 5 serier. Jag tycker också man här kan hitta bevis teorin om harmoni o framgång. Båda lagen utstrålade både harmoni o vilja under fjolårssäsongen. Denna har de tagit med sig och skördar nu framgångar även på en annan nivå. Detsamma kan man se på Furulund och även vår grannklubb i byn som båda tar för sig i division 4.

Vi började för några år sedan att bygga upp något i SSIF som vi snart kan skörda frukten av och som vi kan glädjas åt många år framöver. Vi har en ung seniortrupp med en härlig blandning av rutin o erfarenhet. En miljö att skolas in i för spelare från ungdomsleden. Vår satsning på teknikträning sprider sig nu i föreningen och med rätt hantering kommer vi under många år kunna njuta av kul fotboll på Vallen och spelare som tar steget till elitfotboll, fostrade i SSIF.

Men det finns ingen genväg! Hårt arbete från alla är det som skapar harmonin och miljön att utvecklas i. Alla ledare i föreningen gör ett fantastiskt arbete och att ge dessa bra förutsättningar är en nyckel till långsiktig framgång.

Tålamod är ett annat nyckelord på för föreningen, lagen o spelaren. När vi är mogna kommer vårt herrseniorlag att ta steget upp och skörda framgång på nästa nivå. Spelare med tålamod att utvecklas genom alla led, från ungdomslag till j-lag, u-lag o a-lag är också de spelare som utvecklas bäst. Att vinna matcher o serier är naturligtvis kul men riktigt kul är det inte förrän det kommer genom att man som lag o spelare gjort en bra prestation.

 

BOIS

Om man sedan 12-års ålder varit Bois supporter kan jag lova att man utsatts för prövningar som fotbollsupporter. Från förra året har det varit stort fokus på det randiga laget från Skånes västkustriviera. I år har man utsetts till favorit i Superettan av många. Utifrån detta har starten på säsongen mer att önska, speciellt om man bara läser lite referat o resultat o tabell. Som ett brev på posten kommer debatten om tränarens roll o avgång.

Kvalificerat skitsnack!

Jag har i år följt A-laget mer än tidigare och ser detta fantastiska fenomen som kallas marginaler göra skillnad på succe och mediaskitsnack. Säsongen började med ett fantastiskt Boisspel. Tyvärr straffades man hårt i slutet av matcherna de första omgångarna vilket lett till den aktuella tabellplaceringen. Att i det läget falla in i de vanliga klagosångerna som ropar efter det ena eller andra känns som en fantastiskt låg nivå. Som jag skrev tidigare handlar det om harmoni. Ge gruppen förtroende o lugn. Harmonin finns i Boistruppen och att det leder till resultat har jag ingen tvekan om. Boisledningen föregick här med ett gott exempel: istället för att tga eller komma med luddiga kommentarer gick man istället ut och skyddade truppen med att uttala en ny, lägre, målsättning. Ett föredömligt sätt att sätta upp barriärer och flytta fokus från truppen till föreningens ledning.

Media har tagit fram statistik på hur det gått för lag som startat som Bois gjort i år. Ingen har då lyckats att ta steget upp till allsvenskan och ett stort antal har hamnat på nedflyttnings- eller kvalplats. Personligen är jag övertygad om att statistiken kommer att överbevisas denna gång. Genom hårt arbete kommer Bois att lyfta från den nedre regionen. Hur långt det räcker? Att sätta upp nya överskattade förväntningar vore inte logiskt så placering 6-7 är rimligt men…….

Ta en titt i tabellens förlustkolumn. Serieledaren har 3 förluster, Bois har 5 och många matcher mot ”topplagen” kvar. Större än så är inte skillnaden mellan succe’ och mediatrams.

 

SSIF mantrat får avsluta denna ”korta” krönika: Genom kamp till seger!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0