Proffskollen: Johan Eiswohld

Idag har proffskollen tagit ett snack med Johan Eiswohld, sandbys representant i Helsingborgs IF. Bloggen är väldigt tacksam att våra proffsspelare alltid ställer upp på intervjuer med kort varsel. Denna gången med en Johan Eiswohld på träningsläger med en toppform i bagaget. Han har startat de flesta träningsmatcherna och vi hoppas och tror på mycket allsvensk speltid.


Johan, till vänster, i duell med en Elfsborgsspelare


Förra året fick du två inhopp i Allsvenskan, nu kallar Sydsvenskan dig "Lantz arvtagare" och du får beröm av tränaren Conny Karlsson, vad har hänt sen förra säsongen?
Jag har fått mer förtroende på träningar och matcherna som vi har spelat under försäsongen. Det är enklare att vara bra när alla spelare runt omkring en håller minst samma klass.  
 
Hur har din satsning sett ut på att ta en ordinarie plats, har du förändrat något i träning, kost, vila, mental träning osv?
Jag har alltid varit seriös med mat och sömn, så det är ingen skillnad mot tidigare. Jag har tidigare haft problem med att ha inställningen "att varje match är viktig", det är något som har förändrats. Alla kan vara bra i en match, men att vara det vecka efter vecka är det få som klarar.

Vilka spelare slås du med om en plats på mittfältet?
Det är framför allt May Mahlangu och Ardian Gashi som jag konkurrerar med om en plats. Men det är väldigt jämnt och vi har olika kvalitéer.
 
Vad behöver du göra för att få fortsatt fortroende på Lantz gamla plats?
Att spela mitt spel eget spel, ha mycket boll och styra spelet. Dessutom krävs det att jag vinner mycket boll på mitten. 

Du och Marcus Lantz har väldigt olika spelstil, beskriv era likheter och skillnader?
Många tror att Lantz bara är en slitvarg men det var han som styrde allt vårt spel förra säsongen. Jag känner att min styrka ligger i passningsspelet. Men jämfört med förra säsongen har min arbetsvilja och mitt duellspel utvecklats mycket.
 
Vilken fördel får HIF i sitt spel med dig istället för Lantz?
En yngre spelare som är mer sugen på att spela och en spelare som följer med högre upp i banan när vi har bollen.
 
Du har startat 5 av 7 träningsmatcher i år, vad betyder det förtroendet?
Jättemycket, tidigare säsonger har jag varit orolig i vissa situationer. Men nu har jag fått så pass mycket speltid med de rutinerade spelarna att jag inte är rädd för att misslyckas i deras närvaro.

Du fick mycket beröm efter TFF-matchen i veckan, dels för ditt fina passningsspel och för två fina assist, på vilket sätt var den matchens prestation speciell?
Det fungerade bra hela matchen. Framför allt andra halvlek när vi inte lät Trelleborg få känna på bollen. Jag vann mycket boll på mitten och slog inte bort många passningar. 
 
Hur går dina tankar inför den närmaste framtiden och den allsvenska starten, både för dig personligen men också för lagets del?
- Vi har gjort en jättefin försäsong med bara en förlust. Det är bara att fortsätta på det sättet både för laget och för min egen del. Min chans kommer komma och då gäller det att jag är beredd.  
 
Nu var rubriken "Johan Eiswohld kan bli Marcus Lantz arvtagare", hur ser drömrubriken ut i Sydvenskan nästa gång du nämns?
- "Eiswohld bakom segern i skånederbyt", haha.


Kommentarer
Postat av: Andreas Lindh

dream on. om nån sandby påg avgör ett skåne derby blir det tobbe malm!

2011-03-16 @ 14:07:53
Postat av: Andreas Lindh

dream on. om nån sandby påg avgör ett skåne derby blir det tobbe malm!

2011-03-16 @ 14:08:10
Postat av: Andreas Lindh

dream on. om nån sandby påg avgör ett skåne derby blir det tobbe malm!

2011-03-16 @ 14:08:46
Postat av: Andreas Lindh

dream on. om nån sandby påg avgör ett skåne derby blir det tobbe malm!

2011-03-16 @ 14:09:07
Postat av: Andreas Lindh

Dream on. om nån Sandby påg avgör ett Skåne derby blir det malm. eller lill-matte mot hif!

2011-03-16 @ 14:10:02
Postat av: Andreas Lindh

Dream on. om nån Sandby påg avgör ett Skåne derby blir det malm. eller lill-matte mot hif!

2011-03-16 @ 14:10:06
Postat av: Andreas Lindh

Dream on. om nån Sandby påg avgör ett Skåne derby blir det malm. eller lill-matte mot hif!

2011-03-16 @ 14:10:08
Postat av: Andreas Lindh

Dream on. om nån Sandby påg avgör ett Skåne derby blir det malm. eller lill-matte mot hif!

2011-03-16 @ 14:10:25
Postat av: Andreas Lindh

Dream on. om nån Sandby påg avgör ett Skåne derby blir det malm. eller lill-matte mot hif!

2011-03-16 @ 14:13:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0