Tom

Förra veckan var Bäckström i bloggen, idag gör hans sambo entré. Student, Båstadsbo, skadefri och många tankar om livet. Idag har bloggen tagit ett snack med Tom Hansson. Det finns mycket gott att säga om Tom, men läs å njut av honom istället. Tack.......





1. Du sitter uppe i Båstad, skånes bratthuvudstad, hur ser denna terminen ut i skolan?
- Om du kallar Båstad för någon slags huvudstad brer du på lite mycket och hade någon resenär tagit sig till Båstad i hopp om storstadsliv hade den blivit väldigt besviken då det för tillfället händer mindre i Båstad än vad det gör en regnig söndagsnatt ute i Skattebergas skogar. Denna terminen läser vi två kurser på utbildningen och sedan är det dags för en 11 veckor lång LIA-period (praktikperiod). 
 
2. På vilket sätt känns utbildningen klockren för dig? Vad hoppas du jobba med när du är klar?
 
- Jag kan just nu inte uttala mig i frågan då jag inte riktigt vet på vilket sätt som utbildningen känns klockren för mig. När jag sökte till utbildningen var drömmen att till sist kunna arbeta som sportchef i en av toppklubbarna inom fotboll i Sverige. Det är väl fortfarande en dröm men precis som då vet jag inte om det kommer att bli mitt framtida yrke. Jag tror inte att så kommer bli fallet men du frågade som sagt vad jag mest av allt hoppas på :).

3. Vad gör du på fritiden i Båstad? Tränar du mycket?
För tre till fyra veckor sedan inhandlade jag faktiskt ett gymkort tillsammans med min kära sambo Becks. Så nu tränar vi för fullt varenda ledig timme vi har till vårt förfogande. I övrigt så bor vi mer eller mindre hos vår älskade och storvuxna polare David Kvist som blivit vår gemensamma guru. Antingen arbetar vi mycket hårt med något skolprojekt eller så lirar vi NHL, ser på någon härlig rulle, streamar fotboll, snackar skit eller dricker öl och festar. Detta kan även ses som beskrivningen över alla de aktiviteter som finns att göra i ett Båstad som under denna tid är helt ödelagt och någon större upphetsning bjuds det inte på i denna by (stad?). 
 
4. Det börjar närma sig säsongen då staden Båstad vaknar igen, när börjar turisterna anlända till Båstad och vilket ställe rekommenderar du om man vill ha en trevlig kväll med fett partaj?
Jag vet inte riktigt när sommargästerna anländer men det är nog ingen dum gissning att säga att de anländer i samband med att semestern börjar. Sedan är det väl störst tryck i samband med Swedish Open som startar den 2 juli om jag inte har fel för mig och därefter äger någon innebandyturnering även rum i  Båstad. De fetaste partajen som det bjuds på i Båstad sker även de så klart under denna tiden och då rekommenderar jag att du som vill festa ska besöka antingen Pepes eller Madison. Madison är lite mer av ett sunkhak och Pepes är både mer känt och håller högre klass. I övrigt har vi i klassen bjudit på en del sköna hemmafester som lämnat väldiga spår efter sig likt fornristningar.   
 
5. Under något år har du lidit av ljumskproblem, hur har den tiden varit?
Den tiden har varit väldigt tung för mig. Jag har alltid spelat fotboll som är en av de stora passionerna i mitt liv och under de skadedrabbade åren har jag inte kunnat spela mycket fotboll. Även om jag rehabtränat något enormt för att kunna ta mig tillbaka så har det ständigt inneburit bakslag och varenda gång jag försökt ta mig tillbaka till fotbollsspelande har jag med svansen mellan benen fått dra mig tillbaka till att spendera de flesta vardagskvällarna med att se på film eller Entourage i huset på Norrevång 7. Även om det är bra skit så blir det ganska långtråkigt och jag fick kropp som en säck potatis, varken skönt eller snyggt.
 
5B. Din bror lider av ljumskproblem nu, ligger det i släkten med kassa ljumskar? Hur ser Jims fotbollsframtid i klubben ut?

Jag vet inte hur allvarliga hans problem är men han har varit hos en sjukgymnast och börjat rehabträna. Om jag inte har fel för mig så fick han börja träna lite lätt fotbollsträning igår så förhoppningsvis är han väldigt snart i full gång med fotbollsträning igen. Tror inte att ljumskproblem ligger i släkten för jag vet inte att någon tidigare i släkten haft det. Det beror väl på tillfälligheter eller otur och jag hoppas att jag slipper föra problemen vidare till min avkomma, om jag får någon sådan. Jag kan inte svara på hur Jims framtid i Sandby ser ut då jag är för dåligt insatt i det. Därför ser jag hellre att brorsan uttalar sig i den frågan.
 
6. Nu är du skadefri, men skolan gör att du inte kan träna varje gång. Hur ser fotbollssatsningen ut i år?
 
Som sagt har jag köpt gymkort här så i och med skolan tränar jag nu mer än vad jag har gjort tidigare. Det blir en gång mindre fotbollsträning i veckan men jag tränar i någon form nu varje dag i veckan och det var nog ett bra tag sedan jag var i så god fysisk form som jag är nu om jag får lov att bortse från tillfällig träningsvärk emellanåt. Anledningen till att jag tränar så mycket uppe i Båstad är att jag ska vara i bra form även om jag nu missar en träning i veckan fram till maj. Sedan finns det inte så mycket övrigt att göra i Båstad så då kan jag lika gärna bli lite bättre tränad så att jag orkar dansa på helgerna :). Jag satsar självklart på att ta en plats i A-laget som antingen innermittfältare eller kanske ytterback och om jag presterar bra på träningar eller u-lagsmatcher så får jag kanske chansen att ta en ordinarie plats i a-laget sedan och då ska jag göra allt för att behålla den.

7. Vad behöver du göra för att ta tillbaka mittfältsplatsen som du hade under Lasses tid som tränare?

Som jag skriver i föregående svar så gäller det att visa både på träning och i u-lagsmatcher att jag vill ha/är tillräckligt bra för att axla rollen som central mittfältare match efter match. Förhoppningsvis blir så också fallet då jag är väldigt sugen på att ta tillbaka denna platsen då det är på denna position jag trivs bäst.

8. Hur beskriver du dina glada lagkamrater och stämningen i herrlaget?

Jag trivs väldigt bra i laget och är hur lycklig som helst över alla pigga, goa och glada lagkamrater som finns i laget. Jag känner även att jag blivit en mer levnadsglad person sedan Sebastian Persson blev uppflyttad i seniortruppen och intog platsen till vänster om mig. Sebbe är en glad prick med mycket sjuk humor och ett sjukt skratt som förgyller varje träning. Saknar dock Erik och Robin till höger då de alltid åker direkt till träningen och det blir lite tomt till höger om min plats men så fort vi börjar träna i Sandby igen så kommer grabbarna att sitta där igen och förgylla snacket ytterligare.

9. Du har alltid haft en speciell relation till domarna, beskriv den på ett objektivt sätt?

Min filosofi är väl att det finns inga bra domare. Det finns bara de som är mindre värdelösa. Men även en tonårspojke ska växa upp vilket jag känner att jag gjort nu och jag har numera en väldigt bra relation till domarna tycker jag. Jag har insett att de inte gillar mig och jag kommer aldrig att gilla dem heller. Men jag har lagt ner det ständiga tjafset och så får i så fall motståndarna känna av min frustration. Dösjebros kanske 20-åriga målvakt tycker tydligen att jag är totalt jävla hjärndöd! :) och det är bara något som sporrar mig lite extra och får mig att jobba ännu hårdare samt springa ännu längre.

10. Vad är härligast, en skön crossboll eller en klockren eftersläng?

Efterslängar är något av det som jag hatar mest av allt. Så svaret är: en skön glidtackling och därefter en perfekt crossboll från hörnflagga till hörnflagga på sandbyvallen ;)

11. Hur bedömmer du Sandbys chanser att nå division 5?

Jag tycker det är för tidigt att uttala mig om det då det fortfarande är långt kvar till att säsongen startar och jag vet i princip ingenting om de andra lagen i serien. Men ifall alla spelare anstränger sig 100% på träningarna och är villiga att vinna varje kamp i matchen och varje match så tror jag på chanserna för SSIF är väldigt goda i år. Kanske att det behövs en lite större vinnarmentalitet hos fler huvuden men jag kan se att den börja infinna sig hos allt fler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0