Inför MFF - HIF

På tisdag är det stora derbyt, MFF - HIF i allsvenskan. Sandby är stolt arrangör för lilla derbyt dagen efter. På onsdag klockan 6 smäller det på Sandbyvallen, MFF - HIF U21. Missa inte matchen, gratis inträde! Obs! På tisdag är det SSIF - Örtofta, missa inte den heller.
Vi hoppas givetvis att Sandbysönerna Malm och Eiswohld får spela "stora" derbyt. Men vi hoppas samtidigt att båda är med på onsdag. Sandbysönernas återkomst till Södra Sandby, det kommer bli speciellt. Väldigt fräckt. Läs om bådas tankar inför derbydagarna........................ Det ska bli fantastiskt kul att se matchen, och stort tack till Tobbe och Johan för att ni alltid ställer upp i bloggen.!
Johan Eiswohld, HIF Tobias Malm, MFF
1. Hur är dagsformen?

Tobbe: Har varit ur träning denna vecka pga problem med ljumskarna. Tränade lätt idag och hoppas kunna träna för fullt imorgon. Så formen är inte på topp med tanke på skadan.
Johan: Den är helt okej, har lite problem med ett knä som ömmar men det ska inte vara någon större fara. Den senaste tiden har jag fått lite mer speltid så det är skönt. Bland annat har jag fått starta i allsvenskan mot Häcken och mot BoIS i cupen.


2. Den 24e maj är det skånederby för A-laget och dagen efter möts klubbarna i U21-serien. Finns det någon större match under säsongen än matchen MFF - HIF?

Tobbe: Nä, det är alltid speciellt att möta HIF. Lite xtra glirningar och tjuvknep under matchenra och man vill vinna till varje pris. Så får hoppas vi tar en dubbel mot HIF nu i veckan.
Johan: Ja, HIF-MFF. Men annars har du rätt i att denna är stor. En match som man alltid ser framemot, men vi har Kalmar på besök på fredag. En tidig seriefinal och vårt fokus ligger på den matchen.


3. Hur märks det att det är Skånederby, inför, under och efter matchern?

Tobbe: Allt är större kring matcherna. Mer media, fans och man målar upp matchen extra mycket.  Under matchen sjunger fansen som aldrig förr och på plan är det en lite "hat" känsla, iaf vad jag upplevt under mina matcher mot HIF. Man vill verkligen vinna som sagt. Efter matchen så känns det extra skönt o sätta sig i omklädningsrummet ifall man vunnit, vilket jag tror och hoppas vi kommer.
Johan: Inför matcherna är det alltid mer media på plats på träningarna, men stämningen i gruppen är densamma som vilken match som helst. Det är alltid fullsatt och oftast ett högt tempo i inledningen på matchen. Glädjen är såklart större när man har vunnit mot Malmö än om man vinner mot ett annat lag.


4. Vad betyder en seger mot HIF för dig?

Tobbe: Mycket, med tanke på alla rykten om jag skulle gå till HIF eller MFF så känns det etra skönt att vinna ot HIF. Fast de man kände i HIF spelar ej kvar så det finns ingen man kan hålla på med efter matchen(ifall man vunnit, vilket vi ofta gjorde) på samma sätt nu, vilket är lite tråkigt.
Johan: Som jag sa så blir man lite gladare än vanligt, men oftast är det för fansen och klubben som man vill vinnna matchen. Dessutom är det skönt att visa vem som är bäst i Skåne.


5. Om du spelar U21-derbyt, hur känns det att vara tillbaka i byn och spela på Sandbyvallen?

Tobbe: Underbart. När man ser er spela på Vallen blir man sugen på att hoppa in och spela. Det är trots allt i Sandby allt började och ska bli kul att spela inför alla kompisar, gamla tränare och alla andra underbara människor i kära Sandby. Ska även bli kul att kunna ta cykeln ner till matchen, blir ingen lång bilresa till Malmö vilket e lite skönt....Så hoppas ni tar er ner till Vallen och stöttar oss så sak vi se till så vi vinner!
Johan: Det är ju lite skoj att matchen har lagts här i Sandby. Ska bli kul att ta med lagkamraterna till byn där man vuxit upp. Förhoppningsvis har ni fixat en fin gräsmatta åt oss där man kan rulla boll.


6. Kommer det kännas speciellt att få visa upp dig för Sandbypubliken?

Tobbe: Det tror jag. Sandbyvallen är "min hemmaplan". Det var här allt började så ska bli kul att spela där igen. Även att kompisar kan se mig spela, de åker inte direkt in till Malmö bar för att få se mig spela. MEn sen ska jag inte förstora upp matchen, utan det gäller bara att gå ut o spela mitt spel och hoppas ljumsken håller och det går bra!
Johan: Nej det kan jag nog garantera att det inte kommer göra. Det blir som en vanlig match med lite fler som man känner på läktaren.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0