SJÖVALL

Idag blir det South Sandby-reklam, en härlig intervju med Andy Sjövall och lite från förra omgången med Hällestad och Magla! Men också ett färskt referat från gårdagens toppfight, Hällestad - Magla. Maglas Peter Lindberg gör ett fantastiskt jobb för bloggen och Maglasätes referat, filmer och intervjuer gör dem unika. I detta referat går det inte att ta miste på hans missnöje över det mesta.


23 Juli är det South Sandby Football Tournament & Fest. Varför är du inte anmäld?
Hittills är 5 anmälda. Mackan, Robin G, Tom och Lindh är klara. Igår kom betalning från Danne G in på kontot, normannen som förra året dansade i damkläder är nummer fem på deltagarlistan.
Hur anmäler du dig? Meddela via mejl till [email protected] eller säg det öga mot öga, samt betala 50:- till Nico eller sätt in på konto: 9300, nummer: 7.152.829-3, sparbanken öresund. Namn: Niclas Johansson. Efter betalning är du anmäld och klar!







Vi lämnar nu över till ett av våra utlandsproffs, nederländernas Andy S (som ryktas ta båten hem igen snart)!

Hur mår vårt hollandsproffs?
Jag vill tro att jag är vid relativt god vigör.

Hur går studierna?
Studierna flyter på. Prioriteringarna blir dock lite annorlunda när man är på utbyte då man gärna vill passa på att hinna med lite annat än bara plugg.

Vad gör du på kvällar och helger?
Umgås med nya bekantskaper, krigar på gymmet eller svingar en bägare på något skönt hak. Buffékonceptet är väldigt populärt här och har även letat sig in i krog- och klubbvärlden. Ett ställe lockar med all you can drink till det förnämliga priset av 10 €, ett bra sätt att börja kvällen på om man inte vet vad man ska göra.


Lirar du någon fotboll? Annan träning?
Gymmet besöker jag relativt frekvent. Någon fotboll har det tyvärr inte blivit vilket gör att jag våndas inför återkomsten. Den redan, milt uttryckt, stabbiga tekniken kommer förmodligen slå alla tiders bottenrekord.


Har det blivit någon holländsk toppfotboll live?
Trots att jag bor på klassisk Feyenoord-mark och kan se De Kuip från mitt fönster samt har Excelsiors hemmaarena 50 meter från universitetet har jag inte lyckats ta mig dit på matchdag. Detta kan givetvis inte ses som annat än ett kapitalt misslyckande. När jag insåg att jag skulle vara bortrest under den sista omgången av Eredivise fick jag panik och begav mig till Sparta Rotterdams hemmaborg för att beskåda stadens tredje professionella fotbollsklubb och jag blev inte besviken. Sparta, som innevarande säsong förde en tämligen anonym tillvaro i mittenregionerna av den näst högsta divisionen, visade sig ha en gemytlig och charmig arena och bjöd dessutom på fin fotboll när man i säsongsavslutningen tvålade dit Maastricht med 3-0 efter ett äkta hattrick av nummer 10.

Utöver det så var jag över en sväng på öarna i april och passade då på att avlägga visiter på såväl Craven Cottage som Selhurst Park och den engelska fotbollskulturen är ju onekligen unik.


Har du koll hur det går för SSIF och Kalmar?
SSIF följer jag via min gode vän Conrad som ser till att hålla mig uppdaterad och givetvis genom den förnämliga bloggen som gör att det nästan känns som om man är på plats i omklädningsrummet.

Kalmar har jag också stenkoll på även om jag får hålla till godo med att följa matcherna via Sveriges Radios livesändningar, vilket med tanke på den minst sagt varierande kvaliteten på kommentatorerna stundtals kan vara ganska frustrerande.


Du är snart tillbaka i Sverige och den (ljus)blåa SSIF-tröjan va?

Självklart kommer jag ner och tränar så fort jag kommer hem, mig blir ni inte av med i första taget. Varför vi numera har en färg snarlik den som pryder dynggänget MFF:s tröjor har jag dock svårt att förstå. Vad hände där egentligen?




Torna Hällestad - Maglasäte, omgång 7, Av Maglasätes Peter Lindberg
En jä.....igt bitter 0-2 förlust ikväll efter två straffar mot oss. I övrigt så skapade inte Torna Hällestad ett skit och att dom ligger så högt som dom gör måste bero på att Gud bor i den byn. Här kommer ett lite bittert referat.
 

Vissa fotbollsmatcher förlorar man mot bättre motstånd, men den match som spelades på onsdagskvällen mot Torna-Hällestad skulle jag inte vilja kalla för en sådan

Frågan är om inte Torna Hällestad spelar den tråkigaste fotbollen i hela division 6. Det var i alla fall vår känsla efter 90 minuter mot dom ikväll. Ett tjonggäng som bara lägger långa bollar, och så fort det blir en fast situation så slänger man upp sina fyrtorn och matar in långbollar. Att dom inte gör några spelmål mot oss förvånar inte. Vi släpper in två mål, båda på straff och får ett rött på Ragge när han snackar till sig sitt andra gula vid den första straffen. Allt hände inom 5 minuter i mitten på andra halvlek. Då hade vi dominerat och kontrollerat matchen fram till dess. 3 solklara frilägen som vi borde sätta något av och en boll inne som domaren missade och som en feg linjeman inte vågade vinka för känns bittert. Att vi också vid ett flertal tillfällen blir felaktigt avvinkade för offside av samma lirare i första halvlek gör ju inte att humöret höjs. Låter jag bitter? Ja det kan nog stämma. En hel del inkonsekventa domslut fick oss att tappa koncentrationen och att sedan dela ut några kompensationsgula kort till motståndarna i slutminuterna gör ju ingen nytta. Men det är något märkligt med domarinsatserna när man kommer till Torna-Hällestad. Att dom sen jubla och tacka domaren för en kanoninsats, det förvånar ingen. Var dom lika glada efter Teckomatorpsmatchen?

OK. färdiggnällt. Nu har vi 2 dagar att slicka såren, sen bär det av till Löberöd på lördag för att försöka bärga 3 pinnar.

Solen går väl upp i morgon också.

P.Lindberg




Teckomatorps SK - Torna Hällestad IF, omgång 6
Förberedelserna inför matchen var kanske inte riktigt perfekta med en del återbud och andra problem. Vi visste att det skulle bli en tuff match då serietrean Teckomatorp stod för motståndet och att de skulle vara taggade vi ganska säkra på eftersom de hade två raka förluster i bagaget. Planen för dagen hade också mer att önska då den både var gropig och väldigt långhårig så efter planen i Flyinge går denna in på plats två i bland serien sämsta planer.

Matchen börjar väldigt intensivt från båda hållen och för vår det kom 1-0 efter en snabb i gång sättning av vår målvakt och sen en snabbomställning så kan Johan Hansson sen enkelt lyfta in bollen över en utrusande Teckomatorps målvakt. Några minuter senare utnyttjar Teckomatorp ett misstag av oss och 1-1 är ett faktum. Resten av halvleken kretsar kring mycket kamp och fysiskt spel och med en domare som inte verkade riktigt mogen denna uppgift och använde korten väldigt lättvindigt blev det svårt för båda lagen att få koll på vilken nivå som gällde då han gav kort för småsaker och sen riktiga överfall släppte han helt.
I halvlek pratade vi om en tydligare rollfördelning och då främst kring vem som skulle fånga upp Teckomatorps farliga offensiva spelare samt att i ännu större utsträckning använda utnyttja kanterna där Teckomatorp kändes väldigt svaga.

Andra såg mycket ut som första inget skön spel från någon av lagen och mycket kamp och en domare som fortsatte att ge gula kort för det mesta. Ungefär 10min in i andra så gör vi 2-1 lite turligt och sen bara minuterna senare gör de 2-2 med ännu mer tur efter att deras spelare får felträff på ett inlägg som vår målvakt då miss bedömer och letar sig retfullt in i mål. Efter detta mål så börjar energin att slut bland vissa Hällestads spelare och Teckomatorp tar över lite mer och gör återigen efter lite slarv från våran sida 3-2. Efter 3-2 målet drar Teckomatorp ner på tempot och detta gagnar endast Hällestad som på så sätt orkar med en sista offensiv ansträngning och i den fjärde övertidsminuten tror jag det är får vi en frispark på vänsterkanten som slåss in perfekt på första stolpen där en Hällestads spelare snyggt nickskarvar in bollen i mål. Efter detta mål så lyckas domaren även att ge en Hällestads spelare rött kort efter att han knuffat undan en Teckomatorps spelare som gav sig på vår målvakt.

Poängen kändes otroligt viktig och det vi skall ta med oss är att vi fortsätter kriga trots att det var knappt om tid och att vi har domaren emot oss mer än vanligt. Sen Teckomatorp har sina kvalitéer i det offensiva spelet med många små snabba spelare som kommer med fart och gärna utmanar så tror absolut att de kommer vara med i toppen när vi summerar serien i höst.
Nu väntar en intensiv vecka med match först hemma på onsdag mot Maglasäte och sen på fredag borta mot Trollenäs och två bra resultat där känns väldigt viktiga för att inte släppa iväg er i Sandby för mycket i tabellen.

/ Christian




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0