Årets Sandbycup för seniorer

Så var Sandbycupen 2011 över och för att sammanfatta årets cup så känner jag att jag aldrig vill uppleva det här igen, och det tror jag inte att jag är ensam om. Sandbycupen har alltid varit en turnering att se fram emot, en årlig tradition med mycket publik, nervöst, prestigefyllt och framförallt inomhus. Årets nya koncept med five-a-side regler på en sjumannaplan utomhus på den nya konstgräsplanen i november kan bara beskrivas som ett rent praktfiasko. Idén var dömd att misslyckas innan den ens kom till världen och att sen Arlöv skämde ut sig och blev hemskickade solkade ner en redan nerpissad turnering. 2011 kan mycket väl vara året då Sandbycupen för herrseniorer dog. Upprepas det här nästa år kommer ingen vilja ställa upp, det är jag övertygad om.

 

Nog med negativ kritik, det spelades lite fotboll också och det var väl inte så enormt mycket positivt där heller. Sandby kom med två lag. Lag 1 innehöll Anton, Nicolai, Mange Pålsen, Tom, Davve, Robin A och Adam. Det blev två förluster, mot Torn (1-4), Arlöv (0-1) och oavgjort mot Hardeberga (2-2) i gruppspelet innan det blev storstryk mot Hardebergas andra lag (0-9) i den prestigefyllda matchen om plats fem i turneringen.

 

För Sandbys lag två gick det aningen bättre. Laget bestod av Jens, Anders, Sebbe, Hugoson, Robin G, Håkansson, Conne och Lindh. I första matchen vändes ett underläge 0-2 till seger med 4-2 mot Lunds FF. Därefter slogs Lokomotiv Lund tillbaka med 1-0 innan det blev stryk i sista matchen mot Hardeberga med 4-1. Gruppspelsfacit räckte till en match om bronspengen men där blev Hardeberga för svåra och vann med klara 3-0.

Finalen spelades mellan Torn och Lunds FF och tydligen vann Torn med 3-2 efter förlängning. En väntad vinnare med andra ord.

 

Jag tänker inte klanka ned mer på dem som håller ansvaret för årets arrangemang. Det är bra att man kommer med nya idéer men det borde ha förankrats hos oss som ska spela innan man gör verklighet av det. Framförallt var det väldigt dålig information till de olika lagen om vad som gällde. Oprofessionellt så jag vet inte vad. Det här konceptet med spel utomhus var inte vidare lyckat. Nu vet vi det, låt oss slippa det framöver. Låt oss återgå till den Sandbycup som vi älskar. Ibland är traditioner inte till för att brytas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0