Inför kvalet

Ses ikv guldgäster! 18:30 startar det i föreningsgården. Glöm ej guldkänslan, din egen dryck och de fetaste festkläderna......

KVALDAGS
I helgen spelas många fantastiska och spännande kvalmatcher. Men vi är inget sånt lag i år. Vi blev itne dem som har ett nervöst höstkval, vi är inte heller dem som redan är avhängda eller hamnat nånstans i mitten. Vi är dem som hade division.5-platsen hela säsongen. Om några timmar är det dags att vandra ner i kostymen för att öppna ölen och inleda guldfesten 2011, då kör Hällestadsspelarna hem från jobbet och bjuds på en nykter kväll med fjärilar i magen. Nedan snackar bloggen kval med Jens och Mange, många intressanta kvalmatcher avhandlas.
Sandbys kval
Vi har också kvalat, många gånger.

2005
Första gången med delar av denna truppen var 2005, ett kval för att stoppa raset. Vi kvalade för att stanna i sexan. Vi mötte Vittskövle, som nu är i femman. Vi började på bortaplan, vi möttes av Epatraktorer och ett lag som haft samling i deras källarlokal med middag av lagets egna kock. Vi vann ganska enkelt borta, jag tror det blev 4-1 och två mål av Patrik "generalen" Karlsson. På hemmaplan blev det nervöst när Vittskövle tog ledningen med 2-0, men vi lyckades få 2-2 och firade nakna med pizza i omklädningsrummet.
2007
2007 hade vi vänt den dåliga trenden och kvalade för att nå femman. Vi mötte Hammenhög i ett dubbelmöte. Hammenhög hade missat kvalet till femman fem år i rad tror jag. Vi började på bortaplan, en full Thellsbuss med Sandbysupportrar anlände en stund innan avspark. Vi vann med 1-0, efter Jeppes skott som målvakten tappade in. På hemmaplan var det nervöst och Hammenhög hade några bra lägen, men när Matte Tegedal satt dit 1-0 kändes det riktigt gött. Festen på kvällen var den sjukaste nånsin, glädjen och sången på bussen till Lund var magisk.
2008
2008 fick vi direkt försöka kvala oss kvar i femman. Vi mötte Axelvold som enligt många inte ville gå upp, föreningen lades väl ned ganska snabbt efteråt också. Bortamatchen var jämn, hemma vann vi enkelt. Jag minns att deras gamle stjärna Lennart fällde mig, straffen satt Oscar Tegedal enkelt, 3-0 där.
2010
Förra året var det också kval. Vi var nära att vinna serien, men fick istället möta Limhamn i ett svårt kval. På grus i Limhamn hade vi en tuff dag. Vi förlorade med 2-1, missade straff, hade en del bra lägen, men det hade verkligen Limhamn också. På vallen var vi väldigt nervösa, och Limhamn vann enkelt. De var bättre än oss då!
Tack Mange och Jens för kvalsnacket

Vi börjar med kval till division 4 och Sjöbo IF, som gjort en stark höst och ledde serien med 2 poäng inför sista omgången. Förlust med 4-1 på hemmaplan mot Blentarp innebar att seriesegern gick till Tollarp som vann sin match. Hur orkar man ladda om till kval efter en sån käftsmäll?
Jens: Har för mig att Sjöbo var inblandat i en liknande fadäs förra säsongen och då lyckades man inte ladda om för att klara sig igenom ett kval. För Sjöbos del får de hoppas på att de känner igen situationen från i fjor och vet om vad som bör förbättras för att nå framgång i årets kval. Att ladda om från en sådan käftsmäll är nog väldigt svårt. Kanske tog man ut seriesegern i förskott och glömde fokusera på kvarvarande hinder. Men det är nog bara att borra ner huvudet och hålla god kvalité på träningar och matcher i ytterligare tre veckor.
Mange: Det är klart att det är svårt att få ordning på laget efter en förlust i en så viktig match. Jag tror det blir svårt.

Har Sjöbo allt att vinna eller allt att förlora när de nu tvingas kvala sig till fyran?
Jens: Jag anser Sjöbo vara ett klassiskt division fyra lag och de bör ligga i den serien. Dock har jag ingen aning om de har kompetensen att spela i fyran och hur spelet har sett ut under årets serie. Men för att svara på frågan anser jag att de har allt att förlora. De har försökt ta sig tillbaka till fyran nu ett par säsonger så ett år till i division fem är nog ingen i Sjöbo sugen på.
Mange: Det är klart dom har allt att vinna nu när dom har förlorat serie segern så måste man ju på något sätt se att dom har en andra chans och på så pass allt att vinna.

Sjöbo möter Hanaskog som kom trea i div.5 nordöstra. Vinner dem blir det ett dubbelmöte mot Häljarp. Klarar Sjöbo att ta sig till fyran?
Jens: Att kvala till fyran är svårt då man först måste spela en ren "finalmatch" för att ta sig vidare till ett dubbelmöte och det blir väldigt tuffa veckor för Sjöbo. I nästa steg blir det Häljarp i dubbelmöte och det är kanske ett enklar motstånd än tillexempel Balkan som kommer från Malmöfyran. Men jag tror nog att Sjöbo har en god chans att ta sig vidare från första mötet sen blir det nog tuffare.
Mange: Jag kan inget om dom andra lagen tyvärr men jag tror inte sjöbo reser sig efter att ha tappat seriesegern i sista matchen.

Vi går över till en väldigt intressant match, det är mötet mellan förra årets seriesegrare Dösjöbro och förra årets kvalsegrare Limhamns FF. De möts i en match där segraren möter Smygehuk i ett dubbelmöte. Känslan inför den matchen?
Vem att de två lagen är mest värda div.4-biljetten efter våra två möten mot båda förra året?
Jens: Både Limhamn och Dösjöbro överraskade i femman i år och bägge var inblandade i toppen hela året. Ett bra betyg till oss i SSIF tycker jag men kanske har dessa lag spetsats med lite nyförvärv sen året i sexan. Jag anser nog att Limhamn är strået vassare än Dösjöbro baserat på förra säsongens möten med de bägge lagen. Håller nog Limhamn som en favorit och tror nog att de kan gå hela vägen genom kvalet till fyran.
Mange: Denna matchen kommer nog bli jämn men från vad jag har hört så har båda lagen fått ett antal nya spelare. När vi mötte dom hade båda lagen en väldigt viktig profil. Limhamn hade den stora och duktiga anfallaren och Dösjebro har sin stjärna på mitten som styr och ställer. Jag tror att någon av dom två avgör. Uddamåls vinst för Limhamn och han anfallaren nr 10 avgör.
Limhamn slår sen smygehuk kanske enkelt.
Jag tycker Limhamn var strået vassare än Dösjan när vi mötte dom.

Kval till div.5
Vi har ett väldigt intressant möte mellan två av de värsta lagen att möta, det är Stehag - Hörby i ett dubbelmöte om div.5-platsen. Hörby kom fyra i vår serie och Stehag kom fjärde sist i div.5 västra. Vem vinner den matchen?
Jens: Svårt att säga. Dock är Stehag inne i en negativ trend med tanke på placeringen i div 5 medan Hörby är i en positiv trend och detta spelar säkert in. Hörby har blandat och givit under året men kan man få allt att stämma slår man nog Stehag. Sen är matchen av lite derbykaraktär och det spelar en stor roll. Ovisst.
Mange: Stehag vann sin sista match med 10-0 vilket imponerar. Men Hörby har ju fått en chans tack vare poängen mot oss. Stehag klarade väll sig precis från att kvala neråt förra året och jag tror att Hörby kommer vara för svåra för dom tyvärr

Är det något av lagen du helst möter nästa år?
Jens: Spelar nog ingen större roll vilka som vi möter. Brukar bli lite gnälligt mot båda lagen. Dock har Stehag en trevlig idrottsplats där Mackan gärna provar korven ett par gånger till.
Mange: Jag möter hellre Stehag nästa år.

En av Hällestads viktigaste spelare för att nå femman, Anton Danmyr


Vi går över till Teckomatorps match mot Sösdala. Sösdala kom tredje sist i div.5 nordöstra. Har Teckomatorp någon chans?
Jens: Tror nog att Teckomantorp har en bra chans där. Dock vet jag inget om Sösdala mer än att SSIF Förlorade där med 8-4 för ca sju år sen och Nico gjorde en Tevez och vägrade hoppa in i matchen. Dock fick Nico fortsätta men klubbens dåvarande tränar lämnade klubben efter en usel säsong i femman. Då var Sösdala bra men nu har jag ingen aning. Hoppas lite på Tecko dock.
Mange: Teckomatorp kommer ändå från en säsong med framgång, speciellt om man jämför med förra året. Sösdala har jag aldrig sätt, hört eller mött så jag vet inte hur bra dom är. Tecko är bra men jag tror inte dom är tillräckligt bra.


Vilka styrkor måste Teckomatorp utnyttja för att hålla div.5-klass?
Jens: De har en del snabba tekniska spelare som bör utnyttjas sen måste de kanske ha in lite rutin i laget.
Mange: Om dom ska klara det måste deras snabba yttrar leverera, framförallt han på högerkanten.
Hällestad möter Östra Ljungby som kom tia i div.5 nordvästra. klarar Hällestad det?
Jens: Tror att nog att Hällestad klarar sig till femman men som ovan är det mot ett, för mig, okänt motstånd.
Mange: Jag tror hällestad klarar det. Ett lag som kommer i botten av femman har oftast inget eget fungerande spel och med tyngd och inställning är Hällestad nog snäppet vassare än andra lag som bedriver spel som bygger på fasta situationer.

Vad är nyckeln i Hällestads spel för att ta sig till femman?
Jens: Att de utnyttjar Johan Hansson på ett bra sätt och sen har de en bra forward i Döhle. Sen blir det (som alltid) farligt när Hällestad har hörnor, frisparkar samt inkast kring straffområdet .
Mange: Nyckeln är att dom kan hålla sig på banan och att Döhle levererar. 
Enligt han själv så hade dom vunnit serien om han hade varit med från början (det sa han till mig under matchen).


Vad hoppas du på?
Jens: Vet inte vad jag hoppas på men jag tror nog på Hällestad.
Mange: Jag hoppas på Hällestad, jag gillar att spela derbyn där det är tuffa tag!

Kommentarer
Postat av: Jeppe

Jag vill minnas att jag gjorde mål mot Hammenhög hemma också. Sen gjorde jag även bortamålet mot axelvold!!

2011-10-07 @ 12:42:23
Postat av: Nico

Vi pratar kvalkung då ju, kommer bara ihåg bortamålet mot Hammen. Å målet mot Bukten som tog oss till kvalet va?

2011-10-07 @ 13:09:45
Postat av: Jeppe

2 mål när jag böev inbytt sista 10. 1 skott i Kryllan och fasen ta mig en nick! Jag är ju kvalkungen, därför jag inte spelade i år. Men kvalet till fyran nästa år, akta dig... ;)

2011-10-07 @ 16:42:56
Postat av: Anna

Vilka är dom tio bästa spelare i denna serien? Gärna i nummer ordning

2011-10-07 @ 21:57:02
Postat av: Jeppe

Det är väl bara att ta sandbys elva?

2011-10-08 @ 13:19:43
Postat av: Nico

KvalJeppe!!!!!!!!!!!!!! Anna, du ska få en topp-10-lista inom 10 dagar

2011-10-08 @ 16:36:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0