krönika och referat

På lördag är det dags för årets 18onde seriematch. Imorgon blir det mer snack om den, men jag kan avslöja Skånebolls avstängningsdom. Robin G fick en veckas avstängning, 2e september till 8e september. Han missar alltså helgens match. Att det blev rött kort för Robin var ett skämt, dessutom automatiskt en matchs avstängning och nu en vecka dessutom. Känns sådär skött! Hörbyspelaren fick två veckors avstängning, för ett slag i huvudet? Jaha!?!? På lördag är även Örtoftas stjärna Anders Persson avstängd efter ett nytt påhopp som han utförde för några veckor sedan. Alltså Robin G och Robin A avstängda för oss på lördag!
*
*
Längst ner bjuder Teckomatorps-Danne på tre referat! Men först en krönika om fotbollslivet i Sandby.......................................
*
*
Jag minns två saker som jag betonat i bloggen under året. Dels förutspådde jag en jämn toppstrid i serien där oavgjorda resultat inte leder långt, att kunna byta ut kryssen mot uddamålssegrar skulle bli en avgörande faktor. Så har det varit för oss, och därför har det inte blivit en jämn toppstrid. Men bakom oss är det väldigt jämt där Teckomatorp och Torna Hällestad verkar göra upp om silvret och de två lagen som spelat bäst mot oss i år (Trollenäs och Hörby) gör upp om fjärdeplatsen. Det kan sluta hur som helst där, men fyra tuffa och skickliga lag är det. Men tio poäng framför ligger Södra Sandby IF, det för mig in på min andra stående punkt. Jag sticker inte ut hakan, jag svävar inte långt iväg. Men jag har drömt! Som senior har det blivit några nedflyttningar, glädjande resultat är kvalsegern efter vår tredjeplats i serien 2007. Men som senior vill jag vinna en serie, jag vill gå runt ett halvår i guldhatt och varje dag ha på min "serieseger 2011 t-shirt"! Det är en dröm, att få göra det med detta härliga gäng vore fantastiskt. Hela året har varit en lång, men leende resa. Nu har vi läge att avgöra, nu kan vi avgöra på egen hand. Och vi kan göra det i början av september. Men sånt läge har lag haft förut, och lyckats. Men också misslyckats. Nu gäller det att tänka rätt, jobba på och njuta av läget. Dagarna går fort, vilket är jävligt skönt. Men det får inte gå för fort, vi måste hinna njuta och känna hur roligt fotboll är när stämningen är på topp och segrarna radas upp. Vi har bara serieseger i blicken och ett hungrigare lag i Sverige får man leta efter. Då syftar jag inte på alla kilona laget lagt på sig under sommaren. Det lyser guld i våra ögon, det är en dröm som vi kommer göra allt för att den ska slå in. Vi kan själv påverka drömmen, och det är jävligt skönt. Än är det 15 poäng kvar att spela om, det är 23% kvar av serien. Nästan en fjärdedel kvar, det är ganska långt fan................ Jag avslutar med en av mina favoritbilder i mitt 26-åriga liv, absolut den bästa i mitt 20-åriga fotbollsliv. Fem minuter efter kvalsegern mot Hammenhög i mitten av oktober 2007 togs nedanstående bild. Det är en sån jävla grym känsla att se den. Jag vill uppleva det igen!!!!!!!!!!!!!
Jag som skrivit denna krönika heter Nico, och fick en glass uppkallad efter mig på Sicilien. Här presenterar jag en bild som togs för den italienska glass-tidningen Gelato- Italia (=italiensk glass). 




Teckomatorp –Trollenäs 1-2

En match som vi hade goda förhoppningar om att vinna eftersom vi hade spelat ut dom borta men ändå lyckats förlora mot.

Trollenäs inleder bäst och lyckas få med sig 2-0 i halvlek. Vi lyckas inte med speciellt mycket och skapar tyvärr inte vidare mycket målchanser alls. Trollenäs har en central linje som känns väldigt stark och som tillhör den absoluta toppen i serien, men resten av laget känns lika svagt som dom i mitten är bra så det är synd vi inte alls lyckas utnyttja det.

Andra halvleken har vi mycket boll i men det hjälper inte så mycket, Trollenäs försvarar sig bra och vi skapar inte speciellt mycket. Bollen går runt runt men inte framåt till målchanser. Det dröjer till dom sista minuterna innan Jesper får in en reducering men närmre kommer vi inte i denna matchen. Förlust igen mot Trollenäs och vi gör tyvärr en riktig skitmatch.

 

Torna Hällestad – Teckomatorp 3-0

En på förhand väldigt svår match, liten plan och med Tornas sorts spel är dom väldigt svårslagna på hemmaplan. Och mycket riktigt, Torna är det bättre laget från första stund och utnyttjar sina inkast, hörnor och frisparkar på ett väldigt bra sätt. Inne i boxen är dom väldigt farliga men ute på banan håller dom en måttlig klass, passningsspelet är inte deras styrka så vi hoppades kunna utnyttja det.

Men det gick som det gick, vi var lite för små och lite för klena i denna matchen för att kunna störa Torna ordentligt. Torna vinner första, andra och ibland även tredje och fjärde bollarna. I hemmamötet lyckades vi störa Torna i djupled och då hade vi större framgång, på denna miniplanen var det lurigare och Torna vann klart rättvist med 3-0. Inget att säga om, vi var inte alls med.

Två väldigt tunga förluster i kampen om en kvalplats, nu finns det inte utrymme till fler tapp om kvaldrömmen ska finnas kvar.

 

Lunds BOIS – Teckomatorp 1-4

En match som kanske inte verkar svår på förhand då det är ett bottenlag vi möter, men dom hade gjort en bra match mot Sandby precis innan och kanske hade fått in nya spelare sen sist vi mötte dom?

Vi börjar nervöst första kvarten, förmodligen beroende på dom två senaste matchernas dåliga resultat. Lunds BOIS är det bättre laget den första kvarten och lyckas även ta ledningen efter ett inspel. Såg slarvigt ut, och kändes väldigt onödigt. Efter första kvarten verkar det som BOIS inte orkar mer, de går ner med hela laget och ställer sig som en köttmur framför eget straffområde. På hörnor hade de alla 11 spelare i eget straffområde. Kanske typiskt ett bottenlag som vill ha poäng? Till slut lyckas vi dock få in kvitteringen. Vi slog en passning som gick mellan ytterback och mittback för första gången på hela matchen och direkt kom Jocke fri och slog ett perfekt lågt inlägg till Filip som styrde in bollen i tom bur.

I andra gör vi mål nästan direkt när Jocke åter en gång slår ett inlägg, målvakten tappar den och Sulan kan slå in bollen i öppet mål. Vi har fortsatt mycket boll men 2-1 är en bräcklig ledning och BOIS lyckas skapa fram några farliga lägen. En hörna där det blir kalabalik inne i straffområdet och en frispark som tar i ribban från långt håll. Inte förrän Sulan gör 3-1 känns det riktigt säkert. Sen kommer 4-1 i slutet, David får göra sitt första mål för TSK efter att lekt Brännberg i B-laget tidigare i veckan.

Nödvändig vinst och nu ser vi fram emot Löberöd på lördag. Vinst är återigen ett måste!

 

 


Kommentarer
Postat av: Tom

Studio Maglasäte är riktigt bra. Enligt mitt tycke borde Studio Maglasäte kvalificera in sig i Fotbollskanalen Europa och få sju minuter sändningstid i TV.....................Skieeeeetch!!!

2011-09-01 @ 21:40:07
Postat av: Tobbe Adrian

Helt underbar bild Nico, gött att den läggs upp igen så att minnena får väckas till liv!



O se nu till att säkra seriesegern tidigt, korka upp champagnen o njut av att ni får bära de rätta färgerna!

2011-09-02 @ 12:53:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0