inför Hällestad - SSIF och ett tack till bollkallarna för årets insats

Nedan presenterar jag en intervju med mig själv. Det är Anders Gustavsson som intervjuat mig i min roll som kapten, om årets bollkalle-insats. På detta sättet tackar vi våra ungdomsspelare för årets insats. Bloggen har de senaste veckorna snittat 140-150 unika besökare, därför presenteras intervju även här. Så fler kan läsa om vår tacksamhet!
*
*
På söndag spelas omgång 22 i division 6 mellersta, det är sista matchen. För oss betyder den inte så mycket. Det var 19 dagar sedan vi vann serien. Men givetvis vill vi vinna på söndag. Det är Torna Hällestad på bortaplan som gäller, årets överlägset svåraste match. Dessutom har Hällestad med två grymma offensiva värvningar kryddat sitt lag. Hällestad är klara för kval, och bör klara av det utan problem. Hällestad har en trupp som ska leka hem kvalet, för dem blir matchen mot oss ett bra test, de får nog kvala mot ett lag i vår klass. Hällestad kan förlora sin andraplats om de tappar poäng mot oss och Tecko slår Hörby, men kval blir det för både Hällestad och Teckomatorp. Frågan är om det blir Hörby eller Trollenäs som tar sista kvalplatsen. Jag tror och hoppas att Tecko slår Hörby och Trollenäs slår Tjörnarp. Då tar Trolle sista platsen. I botten får vi hoppas att Lunds BOIS slår Örtofta, då får de kvala sig kvar och Örtofta och Tjörnarp ramlar ur. BOIS ska vara kvar i sexan. På söndag klockan 3 smäller det i Hällestad, en rolig och tuff uppgift. Blir det förlust och 9 poängs serieseger eller vinst och minst 10 poängs serieseger? Vi ska göra allt vi kan, vi har väl endast Joel och Sebbe borta på söndag tror jag. Vi ses i Hällestad
Anders Gustavssons foto och intervju med Nico

*

Hej Mr Blogg, seriesegrare och lagkapten i SSIF herrar – hur känns det nu. Finns det några känslor kvar att uttrycka efter 6 blogginlägg om seriesegern ?

Haha, jag har nog förmedlat alla mina känslor i bloggen, men guldsnacket är absolut inte över. Det kommer publiceras guldinlägg många månader till. Känslorna glömmer jag inte: det var/är enorm glädje och stolthet jag känner. Vi har jobbat hårt, haft många jobbiga år på 2000-talet, så detta är så himla skönt! Som Sandbybo och spelare i föreningen i 20 år är detta det största jag upplevt i min karriär. Guldhatten kommer aldrig lämna platsen på favorithyllan!

Man brukar ju prata om den 12:e spelaren – publiken. Vad har den betytt för laget i år?

Vi har haft bäst stöd och mest supportrar överallt. På vallen har det varit helt fantastiskt stöd hela året, och vi blev ju obesegrade på hemmaplan i år. På bortamatcherna har väldigt många Sandbybor kommit och stöttat oss. Även på div.6-nivå är den 12e spelaren viktig, och vi är väldigt tacksamma för stödet vi fått!

Den 13-16:e spelaren pratas det ju mindre om. Men bollkallarna är ju också en viktig del av matchen/supporten – hur ser du på det?

Bollkallarna är viktiga! Framförallt är det kul att träffa fotbollsgrabbarna i byn, kul att nutiden och framtiden träffas och samarbetar. Sen hör man ju "heja Sandby" av bollkallarna under matcherna, det stärker mig.

Vad kännetecknar en bra bollkalle ?

Att han är SSIF:are och är på våra matcher är det viktiga. Sen är det ju bra om de är snabba att hämta bollen om vi ligger under eller det står lika. Leder vi ska de inte ha så bråttom, då är det en bra bollkalle. Jag var själv en bollkalle som åt godis under matcherna, så det kan jag inte klaga på. Men bollkallar som följer spelet och hela tiden är beredda med ny boll är så klart extra bra!

Hur såg din egna bollkallekarriär ut – några minnen som du vill lyfta fram?

Jag var väldigt ofta bollkalle, och det var väldigt skoj. Det var ju idolerna som sprang där och spelade. På den tiden fanns en del spelare och tränare med ganska hett temperament, nån utskällning då och då fick jag räkna med. Jag minns självklart korven och läsken vi fick i paus!

Hur har årets bollkallar stått sig i konkurrensen?

väldigt bra. Det var 16 år sedan jag var i min bästa bollkalleform, idag känns smågrabbarna snabbare och smartare. Är de 6-8 stycken är de tillräckligt många för att göra ett grymt jobb. De känns glada och trevliga också, det är kul.

På allsvenska matcher pratar man ju att utrusta bollkallarna med hörselskydd – utifrån risken att skada hörseln av knallskotten. Något du tycker vi borde införa på sandbyvallen.

Är det inga avgörande matcher och Lindh är läktaren ska föräldrarna känna sig lugna. Enda problemet på våra matcher är väl att det inte är så högt publikljud, så bollkallarna hör allt som sägs på planen. Det är inte alltid så bra kanske.

Nu får du 3 rader att hälsa och tacka årets bollkallar - vad säger du då?

Det är skitskoj att träffa ungdomsspelarna, se era leenden i sandbydress och bollkalleväst gör oss stolta. Sen gör ni ett bra jobb för oss oxå. Är det något annat lag i serien som haft bollkallar? Jag tror inte det. Spelare, ledare, publik och bollkallar har hjälpts åt att vara obesegrade på Sandbyvallen 2011. Jag håller på med projektet "faddrar", vi ska komma ner och träffa ungdomsspelarna och hålla i en träning. Det kommer jag fokusera på under hösten, så min hälsning blir att vi ses på konstgräset eller i Killebäckshallen i vinter. Då ska vi lira lite boll tillsammans!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0